søndag 27. oktober 2013

To favoritter og smakebit på søndag-

-Alle gode ting er tre ;o)

Som jeg nevnte i et innlegg tidligere, har jeg hatt med meg Hulemannen ut på tur denne uka. Jeg kommer trolig til å avslutte bekjentskapet i løpet av dagen, og dere skal få den ære å lese hvordan vi først ble introdusert for hverandre. (Når dere ser hva han er kapabel til å gjøre, skjønner dere sikkert at et sånt bekjentskap helt bare bør bli av det kortvarige slaget ;o) Det er altså ikke Hulemannen som beskrives i sitatet, men han har utvilsomt en finger med i spillet, og det er ikke til å unngå at man blir revet med når ei bok åpner slik:
Den døde mannen var helt uttørket. Han satt tilbakelent i stolen med oppflerrede lepper og svartgule, blottede tenner. Tjafser av støvet, vissent hår hang fremdeles fast i skallen. Bleke, glinsende knokkelbein syntes gjennom ansiktshuden. Fingrene var innskrumpede, svarte og sprukne.
Jørn Lier Horst har etterhvert blitt en av mine beste kriminelle venner, Ivar Nergaard en av mine favorittopplesere. Ikke overraskende er det flere enn meg som har et godt forhold til disse; I 2012 ble forfatterens forrige bok, Jakthundene, behørlig overstrødd med høye terningkast, Rivertonprisen og Glassnøkkelen, mens Ivar Nergaard ble kåret til Årets innleser hos Lydbokforlaget! Klikk på lenka hvis du vil høre utdrag, elller kikk på sida under her hvis du vil lese litt mer fra de første sidene.
Hvis man heller vil ha andre smakebiter og anbefalinger, kan man som alltid på en søndag besøke Mari og hennes flukt fra virkeligheten- der er det som regel mer enn nok å la seg friste av. Det er jo ikke sikkert alle er like fascinert av lik som har blitt sittende i tv-stolen i en firemåneders tid ;o)

13 kommentarer:

  1. Dene har jeg også hørt som lydbok! Skikkelig bra- som alle de andre jeg har hørt og lest av samme forfatter :)
    Nyt resten av dagen!
    Ingunn

    SvarSlett
  2. Jørn Lier Horst igen :) Jag kan inte fatta att hans böcker inte blivit översatta, men nu såg jag till min stora glädje att det tydligen ska komma en på svenska nästa år, Jakthundarna, som (om jag fattat rätt) är åttonde boken i serien om William Wisting. Funderar lite på hur man tänker när man börjar med åttonde boken...

    SvarSlett
  3. Två författare som jag inte känner till - än! Men de verkar vara väldigt läsvärda båda två. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  4. Ser at vi begge har smakebiter fra samme bok i dag, så gøy :) Jeg har akkurat begynt og har en veldig god magefølelse :)

    SvarSlett
  5. Hvem kan ikke like uttørkede lik? Jeg elsket boken! Ha en strålende søndag!

    SvarSlett
  6. Jeg må se å stifte bekjentskap med denne forfatterens bøker etter hvert, jeg har jakthundene men jeg MÅ begynne med først bok så det er vel bare til å begynne å hamstre i vei. Ha en superduper søndag,Berit:-)

    SvarSlett
  7. Yuk! Jeg hadde akkurat tatt første bit av frokosten når jeg leste smakebiten din, hehe :P

    SvarSlett
  8. Hu det lät hemskt. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  9. Takk for smakebiten som beskriver et grotesk syn.

    SvarSlett
  10. En författare som skulle passa mig, hoppas att alla böckerna översätts. Det är härligt med bra uppläsare. Tack för smakebiten:)

    SvarSlett
  11. En sån ruskig smakbit. Jag är alldeles för lättskrämd för att läsa sådana böcker.

    SvarSlett
  12. Har bara läst den första i den här serien, så jag har ju en hel del att läsa innan jag kommer ikapp:-) Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  13. Isch, vilken otäck bild man fick där :)

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺