mandag 7. oktober 2013

50-årsjubileum for Is-slottet!

Jeg burde antagelig skrevet et festskrift eller i det minste en liten tale med gode poeng og kanskje en pinlig morsomhet på slutten. Istedet sier jeg meg storfornøyd med ENDELIG å ha gjort alvor av å lese Tarjei Vesaas´ Is-slottet. Det er i år nøyaktig femti år sida boka kom ut første gangen, og det er forunderlig hvor godt den fortsatt kan treffe leserne etter så mange år. Boka er naturligvis fri for mobiler, men bortsett fra det, er alt like aktuelt den dag i dag.

Klikk på bildet for å høre utdrag fra boka.
Jeg gikk for lydbokversjonen, som jeg har lett for å gjøre bl.a når tida ikke strekker til.. Det er Liv Bernhoft Osa som leser, og det gjør hun på en måte som kler historien godt!
Is-slottet er jo en klassiker, som jeg trur alle litteraturinteresserte nordmenn har et forhold til, uansett om de har lest den eller ikke. Is-slottet ble belønnet med Nordisk Råds Litteraturpris, og boka er i tillegg filmatisert. (For all del: Ikke se filmen med mindre du er spesielt opptatt av håpløst sære filmer...)

Ganske kort er den ytre handinga som følger:
To ungjenter, Unn og Siss, tiltrekkes av hverandre, og første kvelden de møtes alene, både skjer og sies det ting som gjør at Unn kvier seg for å gå på skola degen etter. Istedet bestemmer hun seg for å gå til isslottet, men hun går seg vill der inne, finner ikke veien ut igjen, og til tross for en storstilt leteaksjon blir hun aldri funnet. Siss lar dett gå voldsomt inn på seg, og fra å være sentrum og primus motor i venneflokken, trekker hun seg unna og forandrer personlighet totalt.

Det som gjør denne romanen så unik, er måten forfatteren klarer å formidle jentenes følelser på. Følelsene er kanskje universelle, men jeg kan ikke annet enn la meg imponere av at en mann på godt over seksti har klart å få dette ned på papiret! Som leser sitter jeg har og har vondt i magen pga usikkerheten, fortvilelsen, smerten, håpet og sinnet som formidles. Boka er så kjent, at det er ingen overraskelse hvordan det hele ender, likevel ligger det ei spenning her, og boka har mange av thriller-sjangerens elementer i seg. Intet mindre enn fantastisk!!

Rose-Marie har skrevet en bred og fin omtale av boka, den bør dere lese! Også bør dere lese Is-slottet! Det fortjener boka, og det fortjener dere!!!
(Den ligger som e-bok hos Nasjonalbiblioteket, så det er bare å søke den opp der ;o)


5 kommentarer:

  1. Takk for link - og takk for at du også er med på å løfte denne boka frem! ;-)

    SvarSlett
  2. Du skriver helt utrolig fornøyelig. Fikk lyst å lese boken kun pga. din begeistring.

    SvarSlett
  3. Jeg har lest mye av Vesaas, og bøkene hans er fascinerende. Isslottet er en av de som aldri blir glemt. Flott at Vesaas blir trukket fram, syns jeg.

    SvarSlett
  4. Åja, Is-slottet er en fantastisk bok! Jeg har også lest Fuglane, og nå fikk jeg lyst til å lese noe mer av Tarjei Vesaas, men da må jeg en tur på biblioteket :)

    SvarSlett
  5. Fin omtale! Er heilt enig i at dette er ei fantastisk bok! Eg liker også veldig godt "Det store spelet" av Tarjei Vesaas. Fuglane har eg ikkje lest, så det må eg få gjort snart...

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺