lørdag 26. oktober 2013

Ukas illustrerte # 8

Markel Meitemark går over (kommune)grensa

av Rut Teian

Illustrasjoner av Ida Larmo

Cappelen Damm, 2013.
48 sider









Det er noe rart med barnebøker! Selv jeg som ikke har barn selv, og som ikke akkurat kan påberope meg å være særlig opptatt av barn (utover at de av og til er søte, ofte bråker mye og ALLTID SKAL HA DET BRA), synes det er morsomt med barnebøker. ILLUSTRERTE barnebøker , må jeg vel nesten si, for illustrasjonene er absolutt viktig for at bøkene skal vekke interesse.
I høst kom Rut Teian, til nå mest kjent for boka To blå hus, med ei ny bok for barn i aldersgruppa fire til sju år.
Historien er enkel. Meitemarken Merkel er skikkelig forelska, men for å treffe kjæresten sin må han gå skikkelig langt; han må faktisk gå over grensa! Kommunegrensa, intet mindre. På sin vei møter han både farer og utfordringer, men han treffer også noen som er villige til å hjelpe ham videre.
Idéen om å skrive om en forelska meitemark må man vel ganske enkelt kalle svært original, i tillegg er den gjennomtenkt og i kombinasjon med de detaljerte, fargerike og morsomme illustrasjonene har det blitt et flott produkt! Her er det virkelig høy humrefaktor, og jeg kan lett se for meg at dette kan bli en favoritt blant gutter og jenter i rette alderen.
Herlige detaljer! Merkel har stripete skjorte, selvfølgelig uten ermer, Musekona har trolig selvironi når det kommer til undertøy ;o)
Barn er ofte veldig interessert i naturen og i alle rare småkryp de kan finne der. Vi voksne synes ofte at mark og sånn er ekkelt og prøver så godt vi kan å unngå dem, mens ungene plukker opp, gransker dem, kjenner på dem og veldig gjerne vil vise fram det de har funnet. Her er det duket for drama, men hvis du kjenner noen voksne i den kategorien, bør du anbefale denne boka for dem også. Jeg trur fortsatt at eksponeringsterapi er velansett, og det er nærmest umulig å ikke få et mer nyansert syn på arten etter å ha lest boka!

Les og lær mer om meitemarken her-  beste å være forberedt så man kan svare på nysgjerrigper-spørsmål underveis ;o)

2 kommentarer:

  1. For et flott tips! Jeg er lesedronningen i barnehagen jeg jobber i, og leser masse for barna. I begynnelsen måtte jeg si "no skal vi lese", men nå blir jeg spurt flere ganger for dagen om å lese. Jeg har med mine favoritter som er bare mine, og da ber de pent om jeg kan lese akkurat den eller den boken. Denne her tror jeg hadde passet godt inn, skal sjekke den ut med en gang.
    Ha en fin lørdagskveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Med en hel barnehage som publikum kommer du til å gjøre suksess sammen med Merkel- garantert ;o)
      Håper du også får en god lørdagskveld!

      Slett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺