fredag 21. juni 2013

Ukas illustrerte # 5 og en innrømmelse

Livets kruseduller

Aktivitetsboka; Tegne- og kreativitetsteknikker for hele familien.

Øistein Kristiansen

Kagge Forlag, 2011.


Jeg kan komme med innrømmelsen først som sist. Jeg har underslått ei julegave. Den var tiltenkt en familie med fire unger, men jeg falt for fristelsen å bla litt for mye i boka om livets kruseduller. Vips! Så måtte jeg kjøpe nye julegaver ;o) Hvis jeg ikke husker feil, var det ikke verre enn at jeg kjøpte ei til av samme slaget, så ingen har lidd noe overlast!!
Jeg har i mange år nå hevdet at jeg er som en flink andreklassing til å tegne. Det er ikke mye å skryte av når en (ooops....) har passert førti. Jeg trur alle unger liker tegning når de er små, så dabber interessen av etterhvert som de begynner å sammenligner sine egne bilder med andres. Det er jo et faktum at noen har bedre grep om fargeblyantene enn andre- og det er desverre altfor lett å være kritisk til sine egne ferdigheter.
Øistein Kristiansen er nok et kjent fjes for mange, men for meg var det et helt nytt bekjentskap. I denne boka viser han steg for steg hvordan man med utgangspunkt i en enkel krusedull kan lage morsomme og fargerike tegninger- og målet er ikke fotografiske portretter, eller naturtro gjengivelser av pittoreske miljøer, men å lage snurrige figurer, rare fjes, skumle skapninger OG Å HA DET MORSOMT MED TEGNINGA!!!
Jeg har heller ikke som mål å lage tegninger som fortjener hurra-rop eller forgylte rammer. Jeg vil bare finne tilbake til gleden ved å tegne enkle ting. For tjue år sida hendte det jeg tegnet handlelapp når jeg skulle på butikken; kanskje det kan være et mål??


Boka har blitt glemt og gjemt fram til nå, men i går dukket den opp igjen, og jeg lagde den første krusedull-øvelsen. Jeg klapper meg sjøl på skuldra, innrømmer at det var litt morsomt, ser litt stort på det, og håper at potensialet skal få utvikle seg! (Den første tida vil det nok bli en del kopiering av sjefskrusedullens idéer, men det trur jeg han synes er greit!)
Med tid, stunder og øvelse, kan man jo drømme om å få til noe som dette:


Konklusjon: Kjempe inspirerende!!
Boka anbefales for alle de som en gang i livet satte pris på å tegne- eller til de som kanskje står i fare for å miste interessen for det samme.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺