onsdag 26. juni 2013

En avtale med livet- revolveromtale

Ikke en pistol for å ta livet av livet, men en startpistol for å fyre av startskuddet som markerer at det er nå det begynner!

En avtale med livet

Cecelia Ahern
Bazar Forlag, 2013
382 sider
Oversatt av Lene Sandvold Evensen

Dette er forfatterens åttende bok på norsk, den femte jeg leser- og den hittil beste! (Tett fulgt av "Takk for alle minnene")

Se for deg følgende:
Ei litt misfornøyd og kald dame på tretti. Hun har venner som hun ikke gidder å åpne seg for, en jobb hun synes er passe kjedelig og hun er fortsatt bitter fordi samboeren dumpet henne tre år tidligere. Den ene dagen er den neste lik; stå opp, gå på jobb, spise ferdigmat oppvarmet i micro´en, se på tv, sove.  Hun har rett og slett satt sitt eget liv på vent.
Det neste du skal forestille deg, er at livet ikke bare er dagene som kommer og går, men det er også Livet. Med stor L. En høyst levende person som representerer og gjenspeiler livet ditt. Hvordan trur du denne personen, Livet, ser ut og føler seg etter å ha blitt satt til side i så lang tid? Oversett og ignorert. Dumpet i en grøftekant. Livet som burde være ens nærmeste og bestevenn.
Hvis du synes dette høres fascinerende ut, bør du lese denne boka! Jeg hadde venta meg morsomheter, pinlige og pussige episoder, og det er vel kanskje litt av dette her også, men først og fremst har Cecelia Ahern skrevet ei bok som på en intelligent måte får en til å stille seg et og annet spørsmål, pg til å se ting i nye perspektiv.
Ord jeg noterte meg mens jeg leste; fornøyelig, intelligent, varm og rørende. Andre har kalt den tankevekkende, og jeg var skeptisk til om det virkelig kunne stemme. Ahern med magi og gullstøv til ettertanke, lissom?? Men joda; den er faktisk det også!! Man bør faktisk ikke behandle Livet dårligere enn man behandler andre mennesker. Respektfullt, vennlig, åpent og ærlig.

Anbefales!!

Ps: Vinner av Drageløperen er trekt og kontaktet på e-post ;o)

4 kommentarer:

  1. Herlig revolveromtale!! Jeg skal bare SÅ kjøpe denne når jeg er på ferie :)

    SvarSlett
  2. Denne har jeg lyst å lese. Har 4 andre bøker av forfatteren i bokhylla

    SvarSlett
  3. Leser akkurat på den nå, og jeg liker anmeldelsen din og er helt enig med deg. Liker boken veldig godt:)

    SvarSlett
  4. flott omtale :) har den liggende, og nå fikk eg lyst å sette igang med å lese den med det samme :)

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺