søndag 9. juni 2013

Lillian Leybs smakebit

Det går litt i lydbøker om dagen- da går det fint an å gjøre ute-ting samtidig! Slå plen, gå tur, sette poteter, grave blomsterbed, luke. De kjedelige tingene går mye lettere, de morsomme tingene blir enda bedre. Vel og merke når boka er god- og det er den jeg hører på nå! Kjempegod, til og med!
Det er ei bok jeg ikke har hørt om før, Lillian Leybs utrolige reise av Amy Bloom. Boka kom ut på norsk i 2008.
Lillian Leybs er en russisk jøde som i juli 1924 opplever at hele familien og mange andre av landsbyens jøder  blir slaktet ned av Stalins soldater. Hun klarer å få reddet den tre år gamle datteren ut av huset før soldatene finner dem, men da hun til slutt kan gå til hønsehuset hvor hun ba Sophie gjemme seg, er hun ikke der. Hun leter og leter i dagesvis, men jenta er og blir borte og ingen har sett henne. Lillian gir til slutt opp, og hun drar til Amerika for å begynne et nytt liv. Der får hun jobb som syerske ved et av New Yorks teatre, og hun innledre et forhold til både teatersjefen og sønnen hans. Da hun får høre at noen har sett datteren hennes på vei til Sibir sammen med en annen familie, bestemmer hun seg for å dra tilbake for å finne henne. Hun trosser alle rådene hun får, og begynner på den lange reisen, hvor hun skal komme til å møte både mennesker og situasjoner hun aldri hadde drømt om. Det gjelder å sno seg, vurdere hvem man kan stole på og å gjøre det beste ut av situasjonene.
Historien er full av fargerike mennesker, og det spesielle ved denne boka, er at forfatteren lar oss få vite hvordan det går med alle de Lillian møter. Når hun tar avskjed med noen, blir det en pause i Lillians historie, og vi går videre i bipersonenenes fortelling. Det høres kanskje ut som det kan bli rotete, men det synes jeg ikke det gjør. Det er bare veldig fascinerende og et morsomt grep :o)
Dagens lille smakebit får dere her:
Lillian husker at faren alltid elsket å si at å være pen er bra, og å være smart er bra, men best er det å være heldig. Lillian er både pen nok og smart nok, men det viktigeste er at hun er heldig. Hun har alltid vært heldig.
Ettersom det er søndag, har alle en super mulighet til å ta for seg av litterære smakebiter i det fortreffelige etablissementet Flukten fra virkeligheten. Der er det alltidnoe som frister! Den som vil ha en smakebit fra Hedda Munthe som leser om Lillians reise, kan gå inn her!

7 kommentarer:

  1. Låter som en intressant bok. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  2. Har i det siste også begynt å høre på lydbøker, er jo så deilig når man er ute å går eller skal til og fra jobb:) Måtte jo notere denne ned for den hørtes jo veldig interessant ut:) Takk for smakebit og ha en herlig søndag!:)

    SvarSlett
  3. Blir nyfiken på vad som får henne att ge upp att leta och ge sig iväg. Har lite svårt att förstå det men det kanske finns en förklaring i boken. Tack för tipset!

    SvarSlett
  4. Dette høres ut som en bok for meg, tusen takk for smakebit og tips:) Ha en super søndag,Berit:)

    SvarSlett
  5. Jeg har heller ikke hørt om denne boken, men fremsiden liker jeg! Og når du skriver at boken er kjempegod så noterer jeg meg den - takk for tips :)

    SvarSlett
  6. Den lånte jeg på biblioteket, men leste den ikke ferdig. Tror det var tid og sted. Og at jeg hadde så mange andre som ventet. Hadde ikke planlagt å lese den heller, den bare stod der med det flotte bokomslaget. Men jeg får se om jeg låner den igjen. Særlig etter smakebiten din.

    SvarSlett
  7. Høres ganske heftig ut synes jeg. Takk for tipset!

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺