tirsdag 31. juli 2012

Overraskende utfordring på vent...

Først en liten advarsel: dette innlegget ble mye lengre enn jeg først tenkte. 
Og det viste seg å bli mye mer hoppende enn jeg hadde ant var mulig... Jeg lar det likevel stå som det er.

Hos Beathes bokhylle kan man hver tirsdag presentere ei bok man har stående på vent. Sannsynligvis har alle, uansett om man leser mye eller lite, minst ei bok stående- dette gjelder så klart meg også!
Den boka jeg skal begynne på så snart jeg har gjort meg ferdig med de tre jeg holder på med nå, er denne:
Ho-ho..!! Det er dét som er utfordringa her: boka er på engelsk, og bortsett fra en og anna bruksanvisning, har jeg ikke lest engelsk sida jeg leste historie grunnfag. På slutten av forrige århundre.. Jeg har funnet fram ordboka jeg brukte da, har lest (og forstått!!) både vaskeseddelen og de første par sidene, og har egentlig trua på at dette skal gå bra
I det store utland er det nok ganske vanlig med bok-trailere, og her ser dere filmen som reklamerer for the sky is everywhere:

 
Den store overraskelsen var da det kom ikke bare én, men TO bobleplastkonvolutter fra en utenlandsk nettbokhandel ! Navn og adresse var helt rett ( merk: vi har fått nye vei-navn og nummer i hele kommunen her det siste året), men jeg kunne ikke for mitt bare liv huske at jeg engang hadde vært inne på disse nettsidene?? Hva i alle...
Så åpnet jeg den første konvolutten- og det gikk opp et lys for meg ! Mari... Med flukten fra virkeligheten og portalen for norske bokblogger ! ! Det forklarte den ene, nemlig denne, som jeg trur er enda litt mer utfordrende å lese for en med såpass rustne språkkunnskaper som meg:
Denne gleder jeg meg også veldig til å lese ! Om Cinder som blir herset med av stemoren, og som blir anklaget for søsterens plutselige sykdom. Når livet hennes blir knyttet sammen med den vakre prins Kai, befinner hun seg med et i sentrum for en voldsom kamp mellom den onde dronninga og en farlig fristelse. Cinder er fanget mellom plikt og frihet, lojalitet og svik. For å sikre jordas framtid, må hun avsløre hemmeligheter om sin mystiske fortid..


Søteste Mari: 1000 takk for disse to ! 
Jeg var naturligvis sikker på at den ene var feilsendt, men neida: Mari slo på stortromma, og begge var til meg :o) Jeg gleder meg virkelig til å lese disse, og jeg ser fram til å vekke til live engelsk-kunnskapene mine som har slumret altfor lenge !


Forresten... Jeg kom på at da jeg gikk på videregående, gikk jeg språklinja, (som jeg valgte kun av én grunn: språklinje hadde de ikke på hjemstedet, og for å ta språk, måtte man fytte på hybel- OO lykke i livet ! ! ) og hadde engelsk som B-språk (det heter sikkert ikke det nå lenger, men det var altså første fremmedspråk) Pensum siste året var Lord of the flies og et skuespill om en handelsreisende som blant annet solgte nettingstrømper. Jeg kom aldri skikkelig i gang med det skuespillet, og da det nærmet seg eksamen, lånte jeg den norske utgava på biblioteket: YOOHOO!!! En snarvei!! Akk... hvor naiv kan man egentlig bli?? Av alle ulykksalige ting som kunne skje, ble jeg trekt ut til engelsk muntlig. Alle de foregående årene hadde det vært sensorstreik, og alle som én var sjeleglade for å slippe eksamen. Igjen; hvor naiv kan man egentlig bli?? Dette var altså min første eksamen. Jeg hadde aldri tidligere vært i et rom hvor det kun var meg- og to alvorlige, strenge sensorer. Og jeg hadde altså lest pensum på norsk... Uten å gå mer i detalj, kan jeg si så mye som at det ikke gikk særlig bra. Jeg visste ikke engang hva nettingstrømper var på engelsk, og hvordan skal man kunne ro i land noe som helst her i livet hvis man ikke kan det??
Jeg lærte ordet som kanskje kunne reddet framtida mi allerede samme ettermiddag, men jeg innser nå, i dette øyeblikk, at det allerede har endt opp i glemmeboka, og jeg finner det heller ikke igjen i ordboka... Det er mulig jeg husker det hvis jeg mot formodning skulle møte på det en eller annen gang!

Ps. Nå kom jeg på hva skuespille het: Death of a salesman, var det... Men nettingstrømpene har enda ikke dukket opp..

4 kommentarer:

  1. Åh, for en fantastisk overraskelse :) Og tusen takk for titten hos meg i dag, så koselig :)

    SvarSlett
  2. For et herlig innlegg! Og så koselig med den overraskelsen:-) har veldig lyst til å lese den boken så jeg er spent på å høre hva du syntes om den. Jeg likte coveret på boken veldig godt, den øverste altså!

    SvarSlett
  3. Jeg blir rent rørt over dette hyggelige innlegget jeg, Berit. Fingre og tær krysses for at begge historiene faller i smak og at du etter å ha lest disse føler at engelsken glir litt lettere.

    Språk var mitt valg på gymnaset også og pensumet var nøyaktig det samme, både Death of a Salesman og Lord of the Flies står her i bokhyllen etter den gangen :)

    Kos deg med bøkene eller kanskje jeg burde si enjoy :D

    SvarSlett
  4. Jeg hadde lignende opplevelse med en engelsk bok som jeg startet på for en tid tilbake. I starten satt jeg mer med nesen i ordboken (den blå hihi), men etterhvert fløt lesingen lettere. Da hadde jeg lest veldig lite engelsk siden jeg startet på grunnfag for...hehe, ja for hundre år siden!

    Herlig innlegg :)

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺