tirsdag 2. juli 2013

Naken i hijab



Gunn Marit Nisja


Juritzen Forlag, 2011/ 2013
299 sider

Gunn Marit Nisja debuterte med diktsamlinga "Giljotin" i 2008, og kom med sin første roman i 2011. I høst er hun aktuell med "den vanskelige nummer-to-romanen", Porselenspiken

Jeg har akkurat lest ferdig "Naken i hijab", om Live som drar på ferie til Egypt sammen med venninna Maren. Live er nok litt utsulta på oppmerksomhet, og blir hodestups forelska i Kareem. Hun satser alt på det hun mener er sitt livs kjærlighet og store sjanse, hun leier ut leiligheta si, får innvilget ett års permisjon fra jobben og drar tilbake til Egypt, hvor hun gifter seg med Kareem og flytter inn hos familien hans. Etterhvert viser det seg at tilværelsen ikke blir så enkel som Live hadde sett for seg, og da hun blir gravid, begynner sannheten å gå opp for henne. Spørsmålet er hvordan hun skal komme seg ut av uføret, og om det i det hele tatt finnes en utvei som også betyr trygghet for barnet?

Boka var nominert til Bokhandlerprisen i 2011, og er nylig utgitt på nytt som en del av Juritzens "Reisefølge-serie".
Jeg leste et intervju med forfatteren da boka kom ut første gang. Trolig var det i Adresseavisen, og trolig var det en bokanmeldelse samtidig. Med jevne mellomrom har jeg sida fått påminnelser om at 'den har jeg jo tenkt å lese!' Så har den gått i glemmeboka igjen. Og igjen. Så plutselig lå den der! Nå er den lest. Til og begynne med hadde litt 'ukeblad-leserne-forteller'-følelse, men etterhvert som jeg leste om Lives bakgrunn og oppvekst, forstår jeg mer av hvordan hun reagerer og lukker øynene. Historien engasjerer mer og mer, og jeg innrømmer gjerne at det er ei stund sida jeg har følt meg så irritert og indignert på en litterær persons vegne...
En ting jeg merka meg, var at språket var veldig muntlig, og det er nok med på å gjøre historien troverdig.

Konklusjon:
God bok; godt fortalt, engasjerende og lærerik, kanskje spesielt nå som det er så mye uro der nede. ANBEFALES!

Oppfølger på vent!
Som nevnt kommer Nisja med ny bok i høst- jeg er heldig og har allerede fått et eksemplar fra forlaget, og jeg gleder meg virkelig til å lese om Porselenspiken!


Hos BEATHES BOKHYLLE finner du flere fine boktips!

7 kommentarer:

  1. Den har jeg lest og likt.:) (og blogga om) Nå har jeg startet på Porselenspiken så vidt, og håper å få nok ro til å lese den dagene fremover her.

    SvarSlett
  2. Likte også Naken i Hijab veldig godt og jeg skal snart lese porselenspiken!Kos deg med lesingen,Berit!

    SvarSlett
  3. Dette var min feriebok i fjor, og jeg likte den kjempegodt :) Gleder meg virkelig til å lese "Porselenspiken" :) Har forresten nevnt deg i innlegget mitt i dag ;)

    SvarSlett
  4. Porselenspiken ser jeg og frem til :-) Ønsker deg en fin onsdag!

    SvarSlett
  5. Høres ut som en bra historie, minner litt om en jeg leste for mange år siden; "Ikke uten min datter".

    SvarSlett
  6. Har lest denne og likte den sånn passe godt:) Har lest noen bøker om temaet og denne var ikke like god som de, men likte historien og er helt enig om at det er en provoserende bok...man blir frustrert og sint:) Angrer ikke at jeg leste den:)

    SvarSlett
  7. Tusen takk for hyggelig omtale, glad du likte boka mi ;) Lykke til med Porselenspiken, den er veldig annerledes enn "Naken", så ikke lett å sammenligne de to, tror jeg.

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺