søndag 7. juli 2013

Smakebit fra ei øde øy

Sommer betyr ferie. Ferie betyr å reise- for mange er det i hvertfall sånn. Jeg for min del kommer nok ikke lenger enn  til å studere Atlas over fjerne øyer av Judith Schalansky, med undertittel Femti øyer jeg aldri har vært på og aldri kommer til.
Litt av et påfunn! Litt av en bragd! For en snurrig liten overraskelse! Jeg hadde egentlig tenkt å lese den nyeste boka hennes, Sjiraffens hals, men den hadde de ikke på biblioteket, så da ble det denne. Jeg elsker det når så bemerkelsesverdige bøker som denne rett og slett bare dukker opp- og ber om å bli lest ;o)
Smakebiten er fra side 46. Kapittelet om den 104 kvatratkilometer store øya Tristan da Cunha som tilhører Storbritania og ligger ganske så midt i Atlanterhavet:
Revolusjoner blir erklært ombord i skip, utopier realisert på øyer. Det er en trøst i den tanken at det må finnes noe annet enn her og nå. 
Boka er i grunn full av veltenkte tanker, og absolutt verdt å vie sin oppmerksomhet til. Det er neppe mange som har den tilgjengelig akkurat nå, så mens man venter på at bibliotek eller bokhandel skal åpne igjen, kan man besøke Mari og Flukten fra virkeligheten. Der er det flere smakebiter og fristelser! 
Nyt dagen!!

8 kommentarer:

  1. Spännande att skriva om något man aldrig kommer att se :) Jag tror det finns fler än 50 öar som jag aldrig kommer till :)

    SvarSlett
  2. Denne har jeg hørt om før og jeg har fremdeles lys til å lese den. Det høres ut som en så fin bok! Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
  3. Hört talas om den här boken, verkar intressant, tar med mig tipset, tack för smakebiten! :)

    SvarSlett
  4. Hehe, likte tittelen:) Ble nysgjerrig, så den må jeg sjekke nærmere ut. Notert! Takk for tips og smakebit! Ha en koselig søndag!:)

    SvarSlett
  5. Jeg ble også nysgjerrig på denne boken her, tror jeg må notere meg tittelen! Ha en fortsatt fin søndag:)

    SvarSlett
  6. Etter å ha lest om Sjiraffen hennes, tror jeg at jeg må ta en titt på denne også. Takk for fin smakebit!

    SvarSlett
  7. Så artig med en smakebit fra denne boken, forfatteren er ukjent for meg - bortsett fra at jeg har lest om Sjiraffens hals :)

    SvarSlett
  8. Leste om denne da den kom ut, og det er nok en snurrig bok som du sier.:)

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺