tirsdag 30. juli 2013

Tråden

Victoria Hislop


Schibsted/ Lydbokforlaget, 2013
Spilletid: 12 timer, 57 minutter.
Oversatt av Lene Stokseth
Fint lest av Hedda Munthe- som alltid!!


For å gjøre det enkelt, kopierer jeg bare forlagets omtale av boka, og konsentrerer meg heller om å skrive om min egen lytteropplevelse!
 En by i opprør. Et folk i fare. En fortelling om håp, lojalitet og kjærlighet.Thessaloníki, 1917. Den natten Dimitri Komninos blir født, raseres den multikulturelle byen av en katastrofal brann. Fem år senere må en liten jente, Katerina, flykte til Hellas, da hjemmet hennes i Lilleasia blir ødelagt av den tyrkiske hæren. I kaoset om bord på båten kommer hun bort fra moren sin. Fra den dagen flettes livene til Dimitri og Katerina sammen. Thessaloníki, 2007. En ung gresk mann, oppvokst i London, nå student i hjemlandet, får høre livshistorien til sine besteforeldre for første gang - en dramatisk historie om mennesker som er blitt drevet vekk fra sin elskede hjemby med makt og vold. Historien han blir fortalt gjør et uutslettelig inntrykk, og får også store konsekvenser for hans egen fremtid.

Min leser- og lytteropplevelse ☺ 

Denne boka er et godt eksempel på at man ikke skal gi opp ei bok man har trua på, selv om det ikke går så lekende lett som man hadde trudd. Ofte er det jo sånn at det ikke er selve boka det er noe galt med, ofte er det bare feil tid eller sted som gjør at man ikke får full klaff. I dette tilfellet prøvde jeg virkelig å få taket på historien- jeg elsket jo "Øya" da jeg leste den, men her fikk jeg rett og slett ikke kjemien til å stemme da jeg begynte å lese den tidligere i år. Jeg satte boka tilbake i hylla for å vente på ny inspirasjon- så oppdaget jeg at de hadde fått den som lydbok på biblioteket, og med søte Hedda Munthe som innleser, fattet jeg nytt mot og nytt håp! Hun er en av mine favoritt-innlesere; Hun gir menneskene personlighet og karakter, uten at hun på noe måte overdramatiserer.
Hva kan jeg si? Fra første minutt var jeg grepet av historien, av de historiske miljøskildringene, av tilfeldighetenes lykketreff og urettferdighet, av menneskene og forholdet dem i mellom. Av den røde tråden som går gjennom historien, som kan tråkle menneskeskjebner sammen og som kan veve storslått bilder.
I dette tilfellet var det altså formatet som var feil- da jeg bytta til lydbok, var det altså klaff med en gang- og det er en av de tingene jeg synes er så bra med lydbøker! Det blir plutselig en helt annen historie og opplevelse enn når man leser selv.

Nå er det ei stund sida jeg hørte boka, så jeg googla den for å friske opp litt. Jeg lo både rått og godt da jeg leste omtalen i Dagbladet! Sjelden har jeg lest noe bli så slakta- og aldri har jeg vært mer uenig!! Jeg virkelig storkoste meg med lydboka, og da må konklusjonen bli ett av to. Jeg er dum, eller anmelderen i Dagbladet hadde også fått boka i feil format, sånn som jeg hadde ved første forsøk ;o) Jeg anbefaler boka hjertlig, jeg! Først og fremst som lydbok- HEIA HEDDA!!! (Og heia Hislop ;o)

4 kommentarer:

  1. Jeg likte godt å lese boka jeg .:) Likte historien som jeg synes var gripende i sine historiske faktaomriss. Husker godt hva anmeldelsene sa, at ideen var god, men at Hislop ikke lyktes helt.. Jeg skiter nå i det- anmelderne er jo kritiske- vi kan kose oss med opplevelsen.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Deilig bare å la seg forføre og underholde uten å ha på seg "streng-og bitter-frøken-brillene"! Mon tro hvordan det er for anmeldere å les bare på gøy??

      Slett
  2. Jeg leste boken og elsket den!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Da er vi i det minste i flertall her ;o)

      Slett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺