onsdag 10. juli 2013

En mann ved navn Ove

Fredrik Backmann


CappelenDamm, 2013
Oversatt av Nina M. Due
Spilletid: 10 timer, 27 minutter
Lest av Trond Brænne og Kim Haugen


Jeg har hørt Trond Brænne lese begynnelsen av boka om Ove, og jeg har hørt Kim Haugen lese slutten av boka om Ove.
Ove som er femtini år, som kjører Saab, som fikk sparken som styreformann i borettslaget, men som fortsatt går sine daglige inspeksjonsrunder, som nylig ble rasjonalisert bort (det blir sikkert godt å være hjemme og slappe av litt, sa de på jobben, men hva er vel det å se fram til, for en som alltid har stilt opp hundre og ti prosent for jobben, og ikke lenger har noen å komme hjem til?), og som bare har ett eneste ønske i livet; å få lov til å dø i fred. Det kan vel ikke være for mye forlangt, mener en mann ved navn Ove. Det er bare det at det hele tida kommer noe- eller rettere sagt noen i veien. Noen som trenger hjelp til å lufte en radiator, eller reparere et vindu, eller rygge en tilhenger. Og når alt kommer til alt, viser det seg at ting skjelden er slik de ser ut- og det gjelder så absolutt Oves nye og gamle naboer, men kanskje aller mest Ove selv. Det kan til og med hende at det er fullt forståelig at Ove ikke bare kjefter og smeller, men faktisk også glefser når en anledning byr seg.

Boka har blitt sammenlignet med "Hundreåringen som klatret ut av vinduet og forsvant", men etter mi mening blir det en altfor trang bås å sette En mann ved navn Ove i. Der hundreåringen stort sett bare er fantastisk, usannsynlig, hysterisk morsom og surrealistisk, er Fredrik Backmanns debutroman mye dypere, mer innsiktsfull, lavmælt humrende, hjertevarm og rørende.
At jeg hørte den som lydbok, gjorde nok opplevelsen enda sterkere. Trond Brænne rakk aldri å gjøre ferdig innlesinga ettersom han døde av hjerneslag i vår. Familien ble spurt om hva de ville skulle skje med det arbeidet som allerede var gjort, og de ønsket at den skulle gis ut som planlagt, med en ny skuespiller til å lese inn de siste kapitlene. Brænnes innlesing var som alltid briljant, og Kim Haugen var et meget vellykket valg for å overta stafettpinnen.
Boka er rett og slett uforglemmelig. En påminnelse om at livet ikke er en selvfølge, at man kanskje er et resultat eller produkt av sin historie og sitt eget levde liv. Det gjelder å ta vare på dagene- og hvis en god leseopplevelse er en smak på det gode livet, bør dere unne dere å bli kjent med en mann ved navn Ove og naboene hans!

Andre som har blogget om boka er for eksempel Kari, Astrid Terese, Anette, og Marianne.

Hvis du vil høre utdrag fra lydboka, er det meninga at denne lenka skal gjøre det mulig. Hvis du derimot foretrekker å lese sjøl, kan- og bør!!- du klikke deg inn her, og les eller bla deg fram til kapittel tre, En mannmed navn Ove rygger med tilhenger.! Beskrivelsene av det første møtet mellom Ove og Den lille, utenlandske kvinnen (...som...) enten er særs gravid eller lider av det Ove ville karakterisere som en særdeles selektiv fedme  er bare helt ubetalelig ;o)

Var det noe ellers da, tru? Trur ikke det, men jeg gav boka terningkast seks, og hvis jeg husker rett favorittstempel på bokelskere. no!


8 kommentarer:

  1. Åh, får lyst å lese denne... da går den i så fall foran alt jeg har tenkt å lese i sommer. Er den lettlest? Skal jeg starte på denne fremfor Inferno av Dan Brown feks?

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er nok lettlest, selv om jeg ikke vil kalle den en lettvekter, sånn innholdsmessig. Jeg er definitivt glad for at jeg leste om Ove, og hadde glatt ofra Inferno (som jeg ikke har lest eller kommer til å lese!), hvis det var alternativet. I rettferdighetens navn, bør jeg vel nevne at Dan Brown og jeg ikke akkurat er bestiser ;o)

      Slett
    2. Ok, takk. Trodde du leste Dan Brown, men da har jeg nok blandet sammen litt.. noen Beriter kanskej og mange bloggere har lest Inferno.. eller Brown. Ikke så lett å holde styr på, eller huske hvem som har lest hvem og hva og liker hvem..

      Slett
  2. Denne skal jeg lese altså!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Du kommer ikke til å angre!!

      Slett
  3. En av mine nye favorittbøker etter i år:) Helt fantastisk god bok! Skakk lo, grein og leste til to om natta for jeg var helt solgt og måtte ha med meg slutten. Likte omtalen din veldig godt!:) Ha en fin kveld videre!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig at du likte omtalen- jeg trur vi har ganske lik smak når det kommer til bøker! Forresten så bodde jeg to år i Trondheim, så har vi en ting til felles ;o)

      Slett
  4. Ja det er jo faktisk sant at vi har lik smak, har ihvertfall skrevet ned mange lesetips her ifra på bøker jeg tror jeg også har kommet til å like som du har lest og likt:) Hehe, bodd i herlige Trondheim, det liker jeg!:)

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺