lørdag 20. oktober 2012

Satellittmenneskene

Hans Olav Lahlum


Cappelen Damm, 2011
Spilletid: 10 timer, 14 minutter
Lest av Nils Nordberg.


Dette er bok nummer to om den ikke alltid like skarpe Kolbjørn "K2" Kristiansen og "assistenten" hans, Paricia Louise L. E. Borchmann- som i realiteten er den som løser K2s mordsaker.
Jeg har ikke lest den første, Menneskefluene, men det vil nok bli gjort- bare jeg får unna noen av de andre bøkene som ligger i stabler rundt omkring... (Bok nummer tre, Katalysatormordene, er også notert til en senere anledning.)
Nå skal jeg virkelig ikke gjøre meg bedre enn jeg er. Det er bare én ting som har holdt meg fra å lese noe av Hans Olav Lahlums bøker. Det ulykksalige "fallet" fra en krakk under en direktesendt tv-debatt. Jeg klarte rett og slett ikke å ta forfatteren på alvor, og det er jo absolutt under enhver kritikk... Han er jo faglig svært sterk, produktiv, har fått strålende kritikker, og av Haakon Lies nærmeste familie har han til og med fått æren av at sistnevnte klamret seg til livet et år lenger enn han ellers ville klart. Man har ingen grunn til annet enn å bøye seg i støvet. Det gjør jeg nå- og med største fornøyelse!

Dette er en klassisk "drap i lukket rom-krim", i beste Agatha Christie-tradisjon. Året er 1969, og en svært rik, omstridt og kontrollerende mann blir forgiftet under en søndagsmiddag. Det mystiske er at han allerede dagen før, ringte til politiet for å varsle om at noen kom til å drepe ham, men ikke før tidligst tirsdag, så han ville gjerne avtale et møte førstkommende mandag. Det viser seg at alle de tilstedeværende kan tenkes å ha motiv for drapet, alle prøver dermed å skyve mistanken over på noen av de andre- og da helst den de selv ønaker å bli kvitt! Her er det intriger og sjalusi så det holder, men unge Patricia ser forbindelsene, motivene og fører K2 stødig mot løsningen.
Jeg har allerede nevnt Agatha Christie. Retrokrim har andre nevnt. I tillegg vil jeg nevne Radioteateret. Jeg satt med den nostalgiske påskekrimmen-på-reiseradio-følelsen, og det var jo slettes ikke så rart: med sin lange og rikholdige bakgrunn fra radioteateret og drama, er Nils Nordberg på det nærmeste garantert å måtte gåigjen i Nrk-korridorene! Han har også med denne innlesinga gjort en fabelaktig jobb, og jeg kan med hånda på hjertet anbefale Lahlum til enhver leser med et snev av interesse for krimsjangeren! Perfekt til mørke kvelder eller lange bilturer :)

3 kommentarer:

  1. Kanskje jeg skal lese denne av Lahlum. Leste Menneskefluene, utrolig spennede og bra. Han er litt av en kapasitet på flere områder, blir nesten imponert over at det går an å skrive bøker i en slik fart når det å være forfatter ikke er hovedjobben.

    SvarSlett
  2. Hei
    Disse bøkene likte jeg også kjempegodt, selv om jeg ikke hørte dem, men leste selv. Morsomt med radio-teater-assosiasjonene; husker påskekrimmen jeg også!
    Mvh Karin

    SvarSlett
  3. Dette hørtes ut som ren kos: å høre på lydbok OG 'Agatha Christie feeling' over det hele. Jeg har bestemt meg for å lese Ti små negerbarn på nytt, siste jeg leste den var jeg bare ei lita jente og jeg vil gjerne ha et gjensyn med den historien!

    Morsom trailer, jeg måtte le på slutten der.

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺