søndag 28. oktober 2012

En bittersøt smakebit

Det er siste søndag i oktober, klokka er skrudd en time tilbake, men boka jeg akkurat har lest ferdig dekker ikke mindre enn tre tidsperioder. Eithne forteller i nåtid, historien til søsteren Beatrice, og moren Sarah, fortelles i fortid.
Jeg må la boka synke litt før jeg kan skrive en mer fullstendig omtale, men dere skal få en smakebit fra slutten av boka, side 282. Jeg har anonymisert ett av navnene for ikke å avsløre for mye.
"Jeg elsket henne virkelig," sier (...) og begynner å skjelve. "Herregud! Hvorfor måtte jeg være så stolt?"
Han gråter, og jeg holder rundt ham og gråter, jeg også. Vi klamrer oss til hverandre og velter oss i sorgen, både den nye og den gamle."
Boka handler altså om Beatrice som en dag bare var borte. Spesielle ting hun eide dukket opp på forskjellige steder som betydde mye for henne, men hun selv ble aldri funnet. Man antok at hun var drept, men flere år senere dukker ei ungjente opp og hever hun er datteren til Beatrice. Boka gir et innblikk i hvordan en slik forsvinning påvirker mennesker og preger livene deres for all ettertid- på helt ulike måter- og av helt ulike grunner.

Søndag betyr spleisesmakebitbuffé hos Mari på etablissementet Flukten fra virkeligheten. Hver og en tar med seg en smakebit fra ei bok de leser, og alle kan forsyne seg av herlighetene!

Jeg satt ute i sol og tretten kuldegrader og leste de siste sidene...
Med reinsdyrskinn, lue og en stor kopp te var det en uslåelig fin start på dagen! Gradestokken kryper stadig oppover, så snart blir det nok en tur ut med hundene før jeg skal kose meg med godbitene som etterhvert samles hos Mari- er jeg riktig heldig er det fortsatt fyr i ovnen da vi kommer inn igjen ;o)

15 kommentarer:

  1. Flott bilde med boken på reinsdyrsskinnet og for en herlig start på dagen du har hatt! Denne boken har jeg på ønskelisten min og dytter den litt oppover. Tusen takk for smakebiten og nyt resten av dagen!

    SvarSlett
  2. Et kuldegys går nedover ryggen idet jeg leser smakebiten din - trekkes til å lese mer, tross blandede inntrykk : ) Bittersøt, so du selv skriver ; )

    Ble fascinert av leseatmosfæren din - ser ut til at du har en videre deilig søndag i vente : )

    SvarSlett
  3. Denne fikk jeg lyst til å lese, likte smakebiten:) Har sett at de har den på biblioteket, kanskje jeg skal låne den neste gang jeg skal dit. Ha en fortsatt fin søndag:)

    SvarSlett
  4. Denne virker interessant. Ble litt grepet av beskrivelsen din...

    SvarSlett
  5. Det høres herlig ut å avslutte boken ute "Med reinsdyrskinn, lue og en stor kopp te"! Denne boken er jeg nysgjerrig på, ser frem til omtalen :)

    SvarSlett
  6. Det låter verkligen som en fin dag du haft! Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  7. Takk for smakebiten. Denne boka må jeg låne på biblioteket! Har en uendeliog lang liste dit nå, men jeg får ta de i etapper. Flott lesemiljø i dag, skjønner jeg. Fortsatt ha en fin dag.

    SvarSlett
  8. Dette høres virkelig ut som en bok jeg kunne tenke meg å lese! Jeg noterer den ned og takker for tips! Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
  9. Det låter som en intressant och spännande bok. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  10. Denne ble jeg nysgjerrig på! Takk for smakebit og tips :-)

    SvarSlett
  11. Tänk att du sätter dig ute och läser. Härligt!
    Jag blev väldigt lockad av den smakbiten.

    SvarSlett
  12. Denne fikk jeg veldig lyst til å lese! Virker som en veldig sterk og god historie! Takk for boktips :)

    SvarSlett
  13. Takk for smakebiten! Ble nysgjerrig på boken!:) Hørtes veldig koselig ut å sitte ute. Reinsdyrskinn er jo fantastisk å ha, du minner meg på at det må jeg skaffe meg. Herlig å ha med på tur. Ha en fin fin dag!

    SvarSlett
  14. Det låter som en intressant bok :) Tack för smakbiten.

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺