torsdag 25. oktober 2012

Boktema, Flåklypa og Multicyde

Sjuogtredve mil nordover, litt øst og oppover... Der finn du Flåklypa...

En verden full av sjarmerende typer, nydelige naturskildringer, historier som rører deg til tårer og får deg til å humre godmodig!
Kjell Aukrust (1920-2002), mannen bak sagbruksarbeider Solan Gundersen, Ludvig, Bonden og Bror min; godhjerta og underfundig, en observatør med et utrolig blikk for detaljer. En fremragende tegner og brilliant maler. Med eget museum på Alvdal; vel verdt et besøk hvis anledningen byr seg.
Jeg trur alle nordmenn har et forhold til Kjell Aukrust og figurene han skapte. Filmen om Flåklypa Grand Prix er det nok flere enn meg som forbinder med juletrefest og søttende mai; Stoler som ble dratt fram og satt i rekker- lyset som ble slått av- filmframviser med litt knirking og filmruller som måtte byttes.
Da jeg så dagens boktema hos Anettes Bokboble, var jeg ikke ett øyeblikk i tvil; endelig var det en glimrende anledning til å minne folk på denne litterære skatten! For de som ikke er fullt så bevandret i Aukrusts verden, anbefaler jeg I lys av månen fra 1990 som en introduksjon. Der finner man utvalgte historier, illustrasjoner og litt om hvordan de ble til. Kanskje ikke så lett å få tak i lenger, men jeg kan ikke tenke meg annet enn at bibliotekene rundt omkring kan hjelpe!

Men overskrifta hadde jo Multicyde med også? Hvor i alle dager kommer de inn i bildet?? Jo; Her kommer de inn i bildet:
Nyt filmen, musikken og ikke minst den gode kombinasjonen!!

6 kommentarer:

  1. Jeg har egentlig ikke lest noe av Aukrust Selvfølgelig har jeg fått med meg Flåklypa og de ulike figurene, men ikke i bokform. Det var jo noe jeg absolutt burde gjøre noe med! Takk for påminning og ha en fin torsdag!

    SvarSlett
  2. Det blir i grunnen det samme her også, sett flåklypa men ikke lest bøkene. Det burde jeg få gjort noe med. Tusen takk for tips og filmsnutt:-)
    Ha en fortsatt fin dag!

    SvarSlett
  3. Fantastisk innlegg, disse godbitene er jo virkelig nasjonalskatter :) Klem fra Anette :)

    SvarSlett
  4. Har heller ikke lest noe av Aukrust, men flåklypa filmen har jeg sett mange ganger :)

    SvarSlett
  5. Slenger meg inn i rekken av de som ikke har lest noe av Aukrust, men som så absolutt har sett Flåklypa - drøssevis av ganger! Elsker munnspillet tel'n Reodor Felgen, så det er moro at Multicyde brukte melodien i sin musikk : )

    SvarSlett
  6. Flåklypa er jo bare helt genial! Aukrust skapte noen fantastiske figurer :)

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺