fredag 26. oktober 2012

Harold Frys utrolige pilegrimsferd

Rachel Joyce

Aschehoug, 2012
291 sider
Oversatt av Bente Rannveig Hansen

En sjelden gang er man heldig og snubler over ei bok som i tillegg til å underholde deg, også snakker direkte til hjertet ditt. For meg var dette ei slik bok. Nå er det noen dager sida jeg leste den ferdig, og jeg har tenkt mye på hvordan jeg skal få formidla historien og stemninga på en skikkelig måte, men jeg har vel egentlig kommet fram til at dét kommer jeg ikke til å klare. Likevel; jeg må jo gjøre et forsøk- om ikke annet så for å bidra til at flest mulig skal bli oppmerksom på den! Fullt fortjent er den jo også blitt nominert til Booker-prisen, så det kan vel tenkes at den når ut til massene helt uten noe omtale her ;o)

For noen måneder sida pensjonerte Harold Fry seg fra jobben som selger. Pensjonisttilværelsen har ikke blitt som han hadde ønsket seg; kona Maureen ser ut til å irritere seg over alt han gjør og ikke gjør, og det eneste hun bryr seg om er å vaske, rydde og tørke støv mens hun venter på at sønnen skal ringe eller komme hjem på besøk.. Selv prøver han å være til minst mulig sjenanse og bry, han har få eller ingen hobbyer, få eller ingen venner, få eller ingen ting som engasjererham...
Historien begynner med at Harold får et brev fra sin tidligere kollega (og fortrolige) Queenie Hennessy, som han ikke har hørt noe fra på mange, mange år; ikke sida hun plutselig dro fra byen etter en hendelse på bryggeriet hvor de jobbet. Forfjamset skriver Harold et svarbrev, og går ut for å poste det. Plutselig går det opp for ham at det er en for lettvind løsning, og det som først bare skulle være en liten spasertur for å tenke over hva han skulle gjøre, utviklet seg til å bli en pilegrimsferd tvers igjennom hele England.
Underveis møter han forskjellige mennesker som forteller sin historie, sine hemmeligheter og sine sorger.
Det er rart hvordan vi mennesker finner det lett å fortelle fremmede om de tingene vi helst vil holde skjult for våre nærmeste.. Og det er rart hvordan den som går langt (og helst alene) kan tenke lange tanker.. Om ting som hendte langt tilbake i tid. Om hva som kunne vært gjort annerledes, ting som burde vært sagt...
Og hele veien; vakre naturskildringer gjennom et stadig skiftende landskap...

Rachel Joyce har tidligere skarevet flere hørespill, men dette er hennes debutroman og den er allerede solgt til over tretti forskjellige land- det må vel betegnes som en braksuksess!? Idéen er veldig god, og den er meget godt gjennomført; originalt og uforutsigbart, spennende, sjarmerende og overbevisende! Det handler om tro (ikke så mye religiøs tro, mer det å tru at det nytter, tru at man kan gjøre en forskjell- DEN typen tro), håp- og naturligvis kjærlighet.
Det kan godt hende jeg har drømt, men uansett drøm eller virkelighet; jeg kan ikke annet enn tru at denne vil bli filmatisert- og det vil etter alle solemerker bli en rørende og billedlig vakker film!
Mens man venter på en eventuell film, får man nøye seg med denne lille bok-traileren:
Det finnes en norsk trailer på YouTube også, men der har de kledd opp Harold i feil klær, så den har jeg droppet..


Vil du lese fra begynnelsen av boka kan du gjøre det her!

4 kommentarer:

  1. Hei! Artig omtale! Denne boka fikk jeg på bokbloggertreffet i Oslo i september, men ikke fått lest den enda. Må ta fatt på den snart skjønner jeg.
    P.S.Fin blogg du har foresten. Legger deg inn på blogglisten min..:) Ha en fin helg.
    Mvh Artemisia

    SvarSlett
  2. Denne boken MÅ jeg få med meg,tusen takk for herlig omtale,Berit!Boken er dyttet oppover på ønskelisten min!
    Ønsker deg en fin helg!

    SvarSlett
  3. Veldig magnetisk omtale - fikk kjempelyst til å lese boken! Takk for godt tips : )
    Ha en fortreffelig helg!

    SvarSlett
  4. Så fin omtale av en bok jeg har liggende på vent selv!

    Og så kjempefin blogg du har! Den må jeg selvsagt bli en følger av!

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺