søndag 14. oktober 2012

En smakebit på leselykke

Av og til leser man bøker det på en litt merkelig måte ikke passer inn i en vanlig omtale/ anmeldelse. Denne uka har jeg lest ei slik bok; 
Leselykke- En liten bok om bøkenes verden, av Torhild Viken. Utgitt på Pax Forlag i 2010.
Her mimrer og filosoferer forfatteren rundt bøker, forskjellige typer litteratur og ulike måter å tilnærme seg dem på. Litt underfundig, samtidig som den vekker minner hos leseren- i hvertfall hos meg! Bokbussen er et av disse minnene som poppet opp hos meg- tenk; jeg hadde glemt hvor spennende det var da frøken gav beskje om at "i morgen kommer bokbussen- husk å ta med bøkene dere lånte sist!", samtidig som vi fikk med en håndskrevet lapp som gav foreldrene den samme meldinga...
Som dere sikkert har skjønt, likte jeg boka- perfekt pauselesing mens man venter på noe helt annet- man har neppe vondt av å reflektere litt over hvorfor, hvordan og hva man leser. Dagens bidrag til Smakebit på en søndag hos Mari, er henta fra side 50-51:
Gjør vi oss slike tanker, innser vi hvor viktig det er at noen- det være seg storsamfunnet, enkeltmennesket eller formidlingsforetak- aldri slipper den ansvarsfulle oppgaven det er å gi unge folk kartet de trenger for å finne sin egen veg til lesingen. For unge folk er lesingen en forutseting for å bli "gangs menneske", slik det er blitt sagt.
Det dreier seg ikke bare om å lese for å lære, det dreier seg like mye om å lese for å leve.

14 kommentarer:

  1. Fin smakebit, og så likte jeg coveret på boken. Ha en fin dag,Berit:-)

    SvarSlett
  2. Hmmm, kunne dette være en bok for en bibliotekar, tro? En er på en måte alltid på utkikk etter bøker som kan inspirere til å få flere til å lese og dette hørtes litt sånn ut.
    Takk for tips og ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå har jeg bestilt den og gleder meg til den kommer :-)

      Slett
  3. Smakebiten var verkligen bra, visst läser man för att leva :)

    SvarSlett
  4. Herlig og annerledes smakebit :)

    SvarSlett
  5. Litteratur om å fremme leselyst er så absolutt god lesing : )

    Takk for fin smakebit - denne fikk jeg lyst til å sjekke ut: ))

    SvarSlett
  6. Jeg elsket smakebiten din!! Det tror jeg er en koselig bok å lese. Bokbussen! Å den husker jeg kom til barneskolen vår som lå på landet og det var et høydepunkt. Jeg ble kjørt til biblioteket en gang i uken da jeg var lita men bokbussen måtte jeg også besøke, det var stas!

    SvarSlett
  7. I likhet med Stjernekast falt jeg pladask for smakebiten din, Berit. Jeg måtte dele den med bloggens lesere på Facebook, fordi den var så fin rett og slett.

    Bokbussen kjører enda i vårt fylke, bestefaren min har vært en ivrig bruker av Bokbussen i mange år :)

    SvarSlett
  8. Hei! Fin smakebit av en bok jeg hørte om en gang og fikk lyst til å lese. Nå husket jeg det..:)

    SvarSlett
  9. En kjempefin smakebit, og så rett så rett! At barn og unge blir introdusert for litteratur tidlig er avgjørende.
    Bokbussen har jeg også gode minner fra :)

    SvarSlett
  10. Denne har jeg lest og den er såå herlig:). Sv: Hurtiglån er ei bok som du får låne ei uke ( eller litt lengre hvis du låner den i ei helg). Bøker som er på hurtiglån er bøker det er lange ventelister på. Det vil si bestselgere.Når man har hurtiglån går jo ventelsita ned på Bestselgerene. Fjernlån er også kjempebra og jeg har benyttet det flere ganger:). Når man bruker det kan man jo få tak i alle slags bøker man ønsker å lese. Bøkene (de to siste)til Tone Klungland har jeg fjernlånt.

    SvarSlett
  11. Kjempefin smakebit! :) Tusen takk for den!

    SvarSlett
  12. Bokbussen <3 Utrolig fin smakebit! Fikk virkelig lyst til å lese boken! :)

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺