torsdag 11. april 2013

Utrenskning

Sofi Oksanen


Lydbokforlaget/ Oktober, 2012
Oversatt av Turid Farbregd
Lest av Gisken Armand
Spilletid: ca 9 timer, 23 minutter


Dette er Oksanens tredje roman, den hun fikk Nordisk Råds Litteraturpris for i 2010. Forfatteren er oppvokst i Finnland med estisk mor og finsk far. Forfatteren er kjent for å skrive sterke historier, gjerne med et estisk-historisk bakteppe.
Hun er i disse dager aktuell med bok nummer fire, Da duene forsvant.

Vest-Estland, 1992. Den aldrende Aliide styrer på kjøkkenet da hun kaster et blikk ut av vinduet, og får øye på en bylt som ligger på bakken under et tre på gårdsplassen. Til tross for at hun er uhyre mistenksom, går hun ut for å finne ut om jenta er levende eller død. Hun skjønner med en gang at noe er forferdelig galt, men bestemmer seg for at hun må prøve å hjelpe den fremmede jenta. Det viser seg at Zara er russisk, og har vært offer for menneskehandel. Hun er tydelig preget av mishandlig og er livredd for at forfølgerene skal finne henne.
Etterhvert som Aliide og Zara får fortalt sine historier, skjønner leseren at til tross for aldersforskjell og andre opplagte ulikheter, er det mange bånd som kan binde dem sammen.

Leseren blir kastet rett inn i ei scene preget av frykt, mistenksomhet og nerver i høyspenn. Ingen av dem vet noe om den andre, og begge har én tanke som overskygger alt de foretar seg; de vet ikke om de kan stole på den andre. De er hele tida på vakt.
Vi blir med tilbake til tida rundt andre verdenskrig, da Estland var kamparena for Russland og Tyskland. Begge landene ville ha herredømme over landet, begge parter hadde hemmelige agenter spredt utover, og innbyggerne måtte hele tida være forferdelig forsiktig med alt de sa og gjorde. Ingen visste hvem som støttet hvem, eller hvem som kunne tenke seg å være angivere.

For noen år sida, forsøkte jeg meg på Oksanens "Stalins kyr", men sida jeg aldri fikk helt taket på den, var ikke forventningene til denne de aller høyeste. Nå som jeg har hørt Gisken Armand lese "Utrenskning", er jeg utrolig glad for at jeg gav forfatteren en sjanse til! Boka er full av spenning og nerve, den er grusom og uforglemmelig. Hvor langt er et menneske villig til å strekke seg for å overleve? For å få det de ønsker seg? Kan man noen gang legge historien bak seg, og gå uforstyrret videre?
Estland er faktisk et av nabolandene våre, man vi kan vel ikke akkurat si at vi kjenner det spesielt godt? Boka er ikke ny, men den er fantastisk godt skrevet, den er like aktuell nå som da den kom ut, og jeg trur de fleste av oss kan ha godt av å få utvidet både horisonten og kunnskapsnivået vårt en smule.
Konklusjon: Boka anbefales virkelig på det varmeste!!

Trykk HER hvis du vil høre utdrag fra boka.

6 kommentarer:

  1. Dette er en bok som jeg helt sikkert ikke hadde valgt ut, helt av meg selv. Men, jeg lar meg jo lett påvirke da. Jeg har vært på biltur i Estland, Lithauen og Latvia da vi skulle besøke de høyeste nasjonstoppene i disse landene, og vi fikk se en helt annen verden enn den vi ser i hovedstedene. Takk for fin omtale, jeg skal skrive meg boka bak øret :)

    SvarSlett
  2. Når du til og med har vært der, bør du virkelig få med deg boka! Den formidler hvordan det var å leve med overvåkning og mistanke på en helt enestående måte! For deg som hører en del på lydbøker, er dette midt i blinken, vil jeg tru...
    Forresten; du setter meg stadig på nye idéer når det gjelder turer!

    SvarSlett
  3. Super omtale! Jeg elsket denne grufulle, gode romanen selv, og skal skrive omtale av den jeg og en eller annen gang:) Nå er jeg forøvrig på god vei til å bli en skikkelig Oksanen-fan, og jeg skal selvsagt se henne på Litteraturhuset neste onsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Dere er så heldige som bor slik til at dere kan besøke slike arrangement! Jeg må nok nøye meg med å lese intervjuer etc i etterkant... Ønsker dere et fint og interessant møte!

      Slett
  4. Herlig å kunne "reise" på flere plasser på en gang! Og tusen takk for superbra tips til Estlandsbok, jeg gleder meg :)

    SvarSlett
  5. Begynte å høre på boken for en god stund siden, og likte den svært godt. Det er ikke så ofte jeg hører på lydbøker, men denne fant veien til meg - var veldig nysgjerrig på forfatteren samt at jeg liker stemmen til Gisken Armand.

    Dessverre ble jeg ikke ferdig med boken, men har den til gode ; ))

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺