fredag 2. november 2012

Beatrice- siste forsøk!


Nå har jeg brukt litt (for mye) tid på nettet, og lest om hvordan man bør skrive både bokanmeldelser og bokomtaler, så jeg får prøve å bruke noe av det jeg lærte i dette innlegget. Forresten synes jeg det var nyttig å friske opp det vi lærte om tekstanalyse og bokanmeldelser på videregående, absolutt noe jeg kan anbefale andre som blogger om bøker også! (Kanskje litt skummelt etter all skrivinga som var for noen uker sida, om hvordan man burde blogge osv, men det er sikkert flere enn meg som kan få noen nye idéer om hvordan det KAN gjøres.)

OK- here we go!

 

Troverdig og overbevisende om relasjoner

(Jeg dropper bokfakta, ettersom det allerede er presentert i forrige innlegg.)

Dette er historien om Beatrice, som plutselig forsvant sporløst den sommern hun var nitten. Det eneste de fant var noen av de eiendelene som betydde noe helt spesielt for henne- og de tingene fant de på forskjellige steder som på en eller annen måte hadde spesiell plass i livet hennes. Man fant aldri ut hva som hadde hendt, men de gikk ut fra at hun var drept.
Historien foregår for det meste i Irland, og hovedfortelleren er Eithne, søsteren til Beatrice. I tillegg får vi høre Beatrice selv fortelle hva som skjedde forut for forsvinninga, og jentenes mor, som forteller om tida før jentene ble født, de spesielle omstendighetene som førte henne til Irland og livet hun fikk der.
Temaer som dukker opp i boka er blandt annet hva en slik hendelse kan gjøre med en familie, hvordan hver enkelt takler det, hvordan det kan påvirke forholdene innad familien, og hva det kan gjøre med familiens forhold til resten av lokalsamfunnet. Vi får innblikk i en tildels barsk og lukket familie, som ikke akkurat har det for vane å snakke om verken følelser, drømmer eller problemer- og vi får noen av svarene på hvorfor det ble som det ble.
Forfatteren veksler mellom tre fortellerstemmer, og alle tre har ulike måter å meddele seg på, det gjelder både fortid/ nåtid, og stemningen de formidler; spesielt i første del av boka har Beatrice en litt drømmende, alveaktig måte å fortelle på.
Persongalleriet og miljøskildringene er med på å gjøre dette til en troverdig historie; til og med været er beskrevet på en slik måte at man lett kan forestille seg den kalde, rå tåka, kjenne lukta av våte jorder, myr og skogbunn. Man kan nesten få inntrykk av at sola forsvant sammen med Beatrice...
Språket er lett, flytende og fargerikt, og oversetterne fortjener en honnør for å ha gjort en særdeles god jobb med denne boka. Som den språkallergikeren jeg er, får jeg fort små utbrudd og reaksjoner, spesielt når det har gått litt for fort i svingene, og ordvalg opplagt burde/ kunne vært bedre- her har jeg ikke merket meg en eneste slik bommert (eller utslett)!

Dette er ei bok jeg gjerne anbefaler- hvis du ønsker deg ei bok som til tross for alt jeg har skrevet om dårlig vær og anspente familierelasjoner, også gir deg en historie om tilfeldighetenes makt, drømmer, håp og kjærlighet.



7 kommentarer:

  1. Din omtale av denne boken er veldig bra! Det var gøy å lese, og ga et godt inntrykk av handlingen. Måten du skriver på gir liv til omtalen :)
    Nå tror jeg at jeg skal ta en titt rundt på nettet for tips og ideer :)

    SvarSlett
  2. Vet du hva? Veldig bra! Dette var en god omtale, og du har tydelig gjort en grundig jobb - både på nettet og med selve bokomtalen :o) Jeg liker godt oppdelingen din og at du skriver litt om både innhold, miljø, tematikk, persongalleri og språk. Jeg syns også fortellerstemmen er viktig å få med (ref. min siste bok, der fortellerstemmen igrunnen dominerte hele boka and then some..) Slik du har bygget opp omtalen gir den meg som leser et mye bedre inntrykk av boka og om den vil passe for meg enn om du kun hadde konsentrert deg rundt en personlig synsing om det faktiske innholdet i historien. Du viser her at man ikke nødvendigvis trenger å skrive så veldig mye, men likevel få med seg det absolutt viktigste. Fortsett slik :o)

    SvarSlett
  3. Helt enig med de forrige to: veldig god omtale! Her har du med alt som er viktig, uten at det blir for langtekkelig eller kjedelig å lese, og du blander inn din personlige stemme - noe som er bra. Du viser at det går an å skrive grundige omtaler uten at de trenger å være for lange!

    Jeg synes at noen anmeldelser på nett bærer preg av å være mer en anmeldelse av selve leseropplevelsen, heller enn boken. Når man skriver om en bok synes jeg det er viktig at man kan ta et skritt bakover og forsøke å se på boken, ikke bare i lys av sin egen leseropplevelse, men også på nøytralt grunnlag. Det er mange bøker som ikke har gitt meg en stor leseopplevelse, men som jeg likevel anerkjenner som god litteratur.


    SvarSlett
  4. Har du noen anbefalinger til steder å lese om sånt? (Må innrømme at jeg hoppa over bokomtalen fordi jeg leser den selv nå)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg bare googla "skrive bokanmeldelse", og leste et par av artiklene som poppa opp. ABC-nyheter hadde en innholdsrik sak- du får gjøre et søk, og sjå om du finn noe du synes passer for deg og den måten du vil skrive... Litt vanskelig å si konkret hvor du finner den beste informasjonen; det var det der med smaken og baken ;o)
      Er spent på hva du synes om boka, for den er ikke det jeg ville karakterisere som ei typisk "Marielle-bok"- kanskje du blir begeistra og jeg overraska??!

      Slett
  5. Utrolig fin anmeldelse, og skryten ble overbrakt redaktøren her i sofaen ved siden av meg - han ble veldig glad for det:)

    SvarSlett
  6. Kjempefin omtale av denne boken,Berit. Har googlet litt selv og kommet over sider hvor det står hvordan man skal skrive bokomtaler så jeg skal lese litt der og forhåpentligvis lære noe av det. Blir mer og mer spent på denne boken.

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺