fredag 30. oktober 2015

Monster, av Jørgen Jæger

Jeg husker ikke helt når det skjedde, men jeg husker at jeg overraskende fikk et gratis forhåndseksemplar av Jørgen Jægers nyeste bok, Monster, rett fra forlaget.
Jeg husker ikke helt hvorfor jeg ikke leste den med en gang, men jeg husker at jeg leste flere positive omtaler på andre blogger. Jeg har funnet tilbake til mange av dem, Tine, Anita, Ina, Heartart, Åslaug og Rita er fortsatt helt og holdent positive, entusiastiske og heftig begeistra. Er det noen grunn til at jeg skal kverulere? Niks! Jeg har gitt boka terningkast fem, og det er bare den hardnakka språkfanatikeren i meg som har argumentert mot en fin og skinnende sekser.
Dette er mitt første møte med Jæger og etterforskeren Ole Vik- enda dette er bok nummer åtte i serien, så det burde med andre ord vært flust av muligheter, men endelig!

Boken er tilegnet de 817 kvinner og barn som lever med hemmelig adresse og ny identitet i Norge etter «kode 6», lovens strengeste grad av beskyttelse mot voldelige menn. Anne og Thea er mor og datters nye identiteter, og sammen med Ulrik har de stablet på bena en ny tilværelse og et nytt liv på et lite småbruk ute på landet. Det ser ut til at ting skal gå seg fint til, Anne er høygravid og hun har kanskje begynt å senke skuldrene, da Thea plutselig går helt i vranglås og nekter å fortelle hva som har skjedd. Leserne vet at hun har sett noe skremmende, men de voksne kan bare spekulere. Frykten vokser og da Ulrik blir slått ned og nær drept, rakner alt de har bygd opp og uhyggen og panikken griper både hovedpersonene i boka, og faktisk også denne leseren som fra før er både lettskremt, mørkeredd og har en overaktiv fantasi...
Persongalleri, handling, troverdighet, aktualitet og spenning: tipp-topp!
Likevel kom det altså litt surmuling og flisespikkeri fra nevnte språkfanatiker... Med forbehold om at noe av dette er luka ut i den ferdige boka, jeg har som nevnt lest et forhåndseksemplar, men i tillegg utdraget som ligger på Ebokbib. (Jeg har satt meg på venteliste, og kommer til å oppdatere innlegget da det blir min tur og jeg får konferert med biblioteksboka)
For det første synes jeg det blir dårlig flyt når for mange av setningene begynner med og, men og . Dette finner man opptil flere ganger på enkelte sider.
For det andre er det lite varisjon. På en og samme side (272 i mitt eks) har jeg streket under følgende;
...var opptatt med halsbrekkende forbikjøringer...
...Opptatt som hun var av Josteins skjebne...
...Anspent som hun var, kunne ikke Cecilie...
For det tredje stusser jeg ved en del pussige utsagn, som disse sitatene:
Derfor var hun heller ikke fysisk redd for å dra hjem, det var ikke på det planet at angsten hennes lå, det var på det mentale. (s 81)
Jokke bar på et balltre i kryss over brystet. (s 236)
For det fjerde er jeg allergisk mot slurv med da og når i bøker. Hvor har det blitt av den gang da, hver gang når??? Jeg reagerer omtrent likeens som hvis noen gnikker isopor mot ei glassrute...

Til tross for litt sand i maskineriet, hadde jeg stor glede av denne. Jeg ble mer og mer grepet av denetterhvert som jeg leste, så det er slett ikke vanskelig å anbefale denne til de som ønsker seg ei skikkelig spenningsbok!
PS: At boka nylig ble nominert til Bokhandlerprisen 2015, borger vel også for at dette er underholdning på høyt nivå ;o)



8 kommentarer:

  1. He-he... jeg synes jeg kjenner igjen trangen til å stryke under og markere med spørsmåls- og utropstegn i margen i alt fra reklamebrosjyrer til Aftenposten og bøker, ja :)
    Da er det godt gjort å ende opp med en femmer, så denne skal jeg prøve å få med meg! Takk for tips og fin anmeldelse.

    Mvh M. (som i Maria)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, jeg vet vi er flere, sjøl har jeg nok arvet denne "uvanen" fra mor..
      Boka er absolutt verdt noen timer i sofakroken!

      Slett
  2. Ja, dette var en spennende bok, synes jeg.. Synd du hang deg opp i språkfjusket, men begynnne rman å gjøre det, så gjør man det.. (og så var det vel et ukorrigert forhåndseks også da)
    Takk for link.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, som jeg skrev regner jeg med at de har plukka vekk en del av uhumskhetene, men ejg er spent på å sammenligne med den "ferdige" boka! Oppdatering følger!

      Slett
  3. Du må ha likt essensen i det du leste veldig godt, siden du ga den en 5`er på tross av alt "slurvet" du har funnet. Artig å se at vi alle har våre greier når vi leser, og at vi henger oss opp i helt forskjellige ting. Takk for linking og ha en super inngang til november :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg likte spenninga og historien veldig godt, og kommer til å lese fortsettelsen da den tid kommer.
      Problemet med disse "sandkorna i maskineriet" er at det ikke er jeg som finner dem; det er de som kaster seg over meg og hyler og skriker ;o)

      Slett
  4. Det var ikke alt i boka jeg likte heller. Til tross for at den var noe forutsigbart, hadde den et par overraskelser og det jeg likte veldig godt med Monster var at den hadde driv. I mange bøker kjeder jeg meg nesten i hjel før jeg har kommet halvveis, men det gjorde jeg ikke med denne. En god krim med viktig tema:) Godt du likte den og fin omtale:)

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺