tirsdag 24. februar 2015

LoTus BLuEs

Av Kristina Ohlsson


Lydbokforlaget/ Gyldendal, 2015
Spilletid: 10 timer, 23 minutter
Oversatt av Inge Ulrik Gundersen
Lest av Jan Martin Johnsen
Lydfil mottatt fra forlaget.

Jeg er ikke sikker på hvilket nummer i rekken av Ohlsson-bøker dette er, men at det er den nyeste har jeg klart for meg! Jeg har hørt/ lest og likt et par av forfatterens forrige bøker, (omtale her og her), men denne gangen er det en ny miniserie (to bøker) med helt nye mysterier og nytt persongalleri. Forventningene er høye også denne gangen!

Det er varmt. Det er fredag. Det er sommer. Det er snart helg, og det er snart sommerferie for advokaten Martin Brenner og samarbeidspartneren/ elskerinna/ eks-kjæresten hans Lucy. Den rastløst dorske atmosfæren er ikke til å ta feil av, og Brenner er over hodet ikke interessert da en litt uflidd mannsperson kommer inn på kontoret for å be om hjelp. Han lar seg likevel overtale- til å gi Bobby Tell ti minutter for å fortelle om saken, så skal han vurdere om han vil ta "saken" eller ikke. "Saken" er Bobbys søster, Sara Tell alias Sara Texas, som tok livet av seg for et halvt års tid sida. Rett før selvmordet, hadde hun tatt på seg skyda for flere drap, både i Sverige og i USA. Bobby kan ikke forstå at søstera kan ha begått disse drapene, og hva med den lille sønnen hennes, Mio, som forsvant fra barnehagen samme dag som Sara tok livet sitt? Hvor ble det av ham? Hvordan kunne han bare forsvinne i løse lufta? Ingen spor og ingen levninger?
Det ender så klart med at Benner tar saken, og etterhvert blir både han og Lucy dratt inn i en innfløkt og vanskelig sak som strekker seg fra Stockholm over til flere byer i USA og tilbake igjen. Det viser seg at vold og drap, prostitusjon, korrupsjon og mafialignende tilstander er ingredienser som også skal sette Benners nærmeste familie i fare mens han leter etter svar.
Det vanlige i krimbøker er at det legges ut ledetråder og snubletråder, men her synes jeg det er kjempevanskelig å forutsjå hva som dukker opp bak neste sving. Jeg trudde jeg hadde avslørt hva som hadde skjedd med Mio, men det er bare å innrømme det: jeg tok feil!!! Her er det bare å henge med i svingene, og vente på at forteleren gir deg forklaringene etterhvert.

Boka er litt spesiell ved at historien gjengis som et intervju som renskrives. Journalisten kommer med enkelte spørsmål og kommentarer, men det er Martin Benner som er hovedperson og gir en introduksjon til de forskjellige kapitlene. Historien fortelles nærmest som et referat, uten parallellhistorier, sidesprang eller tilbakeblikk. Spørsmålene er mange, plottet innfløkt og spennende, men ikke på en heseblesende måte. Personene i boka er kanskje litt stereotype og fargelegges ikke spesielt mye. Samspillet dem imellom synes jeg derimot beskrives veldig bra, noe som er med på å gi litt ekstra underholdningsverdi.
Jan Martin Johnsen leser veldig bra!

Konklusjon:
Enkel og truverdig rett-fram-krim uten altfor mye blod, splætt og griseri. Boka anbefales til krimentusiaster, og jeg gleder meg til å få med meg slutten på Benners/ Ohlssons fortelling!

Tine og Heartart-Beate har også skrevet om Lotus blues.


2 kommentarer:

  1. Har ikke lest noe av Ohlsson, men kanskje jeg skal prøve det en dag. Tror jeg har ei bok i hylla, men husker ikke hvilken…
    Inspirerende anmeldelse::)

    SvarSlett
  2. Flott omtale! Jeg er spent på oppfølgeren og hva som dras over i den :)

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺