søndag 26. oktober 2014

Operasjon sjølvdisiplin, av Agnes Ravatn

Samlaget, 2014
108 små sider
Biblioteksbok

Jeg tviler på om det i det hele tatt er noen som ikke har hørt om Agnes Ravatn, og jeg tviler like mye på at det er noen som leser bokblogger som ikke har fått med seg minst et par omtaler av denne sjølhjelpsboka.
Jeg leste den med ei litt resignert innstilling, jaja... jeg får vel lese den, om enn bare for å få en bekreftelse på at den er oppskrytt og på langt nær så morsom som "alle" skal ha det til.
Jeg er nemlig den ene leseren som ikke hadde sansen for fjorårets "Fugletribunalet", og som syntes "Folkelesnad" var fornøyelig, men med fordel kunne avslutta litt før- det ble etterhvert for forutsigbart.

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har henvist til at fordommene mine har vist seg å være totalt ubegrunna, men jeg begynner å bli redd for at det kan bli heftende ved meg som en dårlig personlig egenskap. Jeg håper det er formildende at jeg hver gang det skjer legger meg langflat og innrømmer at jeg tok feil!? Nå ligger jeg nemlig her i støvet igjen, og har hatt noen fornøyelige timer med intensivkurs i sjøldisiplin.

Korte kapitler med konkrete råd og eksempler på hva  vi kan og bør gjøre for å få enklere hverdager, mer fritid, berde samvittighet og på toppen av det hele nå våre overornda langsiktige mål. Intet mindre! Og det fra en person som beskriver seg sjøl som en av de verste av alle når det kommer til "skal bare". Apropos: Albert Åberg var en kjent figur fra oppveksten til mange av oss, og det kan hende at det var han som påførte oss prokrastinerings-syndromet allerede da..
Ravatn er utpekt til sarkasmedronninga innen norsk litteratur, og her er hun i så måte i sitt ess. Hun langer ut slag og spark, og er ikke redd for at slagene skal treffe henne selv. Hun skriver morsomt og engasjerende på nynorsk, og har et rikt, blomstrende og fargerikt språk, med lattervekkende sammenligninger og aforismer.
Hun henviser til et arsenal av sjølhjelpslitteratur og vitenskaplige avhandlinger, og med det understreker hun bokas / kursets "faglige gyldighet". Alt hun skriver virker både selvfølgelig og overbevisende. Vi vet jo på en måte alt dette, vi mangler bare sjøldisiplin til å følge alle disse gode rådene...

Boka kan nok anbefales til de fleste, da jeg ikke kan se for meg at det er noen som faktisk har en sjøldisiplin uten et visst forbedringspotensiale, men jeg vil nok si at det er de av oss som har lest noen sjølhjelpsbøker på forhånd som vil ha størst humoristisk utbytte av å lese den ;o)
På side 94 er prokrastinering (hangen til å utsette ting) stadig et problem, og hun leter fortsatt etter løsningene:
Eg gjorde eit nytt forsøk: sette i verk ei intens jakt etter bøker som fungerte. Men det var berre dei same gamle skrullegreiene om at prokrastinering var eit resultat av mi dårlege sjølvkjensle. Men i himmelens namn, då, ropte eg tilbake, eg har då ikkje dårleg sjølvkjensle, berre dårlege vanar, elendig impilskontroll og generell manglande viljestyrke!
*************************************************************************************

Ettersom det er søndag i dag, er vi som fortstt sliter med å rive oss løs fra disse teknologiske duppedingsene som ikke gjør noe godt, bare lokker oss inn i WWW´s evige fortapelse, så heldige/ uheldige at vi kan klikke videre i Flukten fra virkeligheten, dvs inn til Mari, for å la oss friste til å lese enda flere smakebiter, kaste bort enda mere tid, få enda litt dårligere samvittighet, og ikke minst få enda en grunn til å ville forbedre sjøldisiplinene vår.

Ha en fortreffelig aften!!

11 kommentarer:

  1. Jeg var heller ikke sånn overbegeistret for Fugletribunalet, men likte Folkelesnad. Denne er bare helt fantastisk! :-) Jeg skal lese den en gang til (takk og lov den er så tynn) for jeg er helt sikker på at det var råd der som jeg ikke husker. Det store problemet er likevel å klare å gjøre dem om til vaner :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
  2. Självhjälpsböcker har jag inte läst sedan jag var en osäker tonåring och de hjälpte mig inte ett dugg, men den här boken verkar vara något helt annat. Sarkasm är kul :)

    SvarSlett
  3. Tack för smakbiten och ha en bra söndag!

    SvarSlett
  4. Tack för smakbiten och ha en fortsatt skön kväll.

    SvarSlett
  5. Haha, ja det er umulig ikke å like denne boka.:)

    SvarSlett
  6. Jag har nog en rätt negativ inställning till självhjälpsböcker, men det är aldrig fel att bli överbevisad att man har fördomar...

    SvarSlett
  7. Enig med deg - Ravatn i toppform. Eg skal til å lese Fugletribunalet, siste bok i den eine leseringen dette året, og er veldig spent på den. Ønskjer deg ei fin leseveke :-)

    SvarSlett
  8. Denne står allerede på leselisten min. Har tidligere kun lest Fugletribunalet av forfatteren

    SvarSlett
  9. Jepp, har lest den jeg og. Dette er vel noe alle kjenner seg igjen i, så hvorfor ikke? Jeg har begynt å lage små avtaler med meg selv, som nå for eksempel, skal jeg lese 100 sider, før jeg lager middag til i morgen :) og kun en tur innom pc`en er lov.....Flink hva?

    SvarSlett
  10. Agnes Ravatn overraskar igjen? So bra at du utfordrar fordommanne dine og at dei viser seg å vere feil! Ikkje noko betre enn det ;)

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺