lørdag 16. august 2014

Nest siste etappe

I mårra er det definitivt over. Det nye skoleåret starter på mandag, ferien er offisielt slutt og Helene tar sjarmøretappen i skrivestafetten. Selv om jeg ikke har vært superrask på etappene mine, har oppgavene og utfordringene ført med seg mye tankevirksomhet, så jeg kommer nok til å savne arrangementet. Ei lita trøst er det at Helene allerede har invitert til Halloween- skrivefest (eller var det Hallo-venn-skrivefest?), men som den siste utfordringa, fikk jeg i oppdrag å skrive tre Seksordsnoveller. Hun trudde det ville bli ei nøtt, men hun kunne naturligvis ikke vite at det var en ting jeg (i likhet med veldig mange!) pussa med for noen år sida! Novelle mine fra den gang finnes nok ikke lenger, men jeg har så klart klekt ut noen nye i anledning skrivestafetten.

Konseptet med seksordsnoveller er gammelt, og det er Ernest Hemingway som er opphavsmannen. Historien sier at han satt på bar og hevdet at han kunne skrive ei fullgod novelle med bare seks ord.
-Jeah, right, svarte drikkekameratene, men med:
"For sale: baby shoes, never worn" vant han veddemålet, og han insisterte senere på at det var hans litterære mesterverk!

Jeg kan nok ikke påberope meg noe mesterverk, men det er faktisk litt morsomt å pønske ut de riktige seks ordene som kan fortelle en hel historie. Har dere ikke prøvd, oppfordres dere herved til å vekke de små grå til innsats!

Here we go!

Sydvest. Årekipper. Pågangsmot. Fantasi. Persille. Bocuse d'or.

Ryggsekk. Dyretråkk. Fjellvåk. Humlesurr. Bekkesilder. Sjelefred.

Tåke. Sludd. Storm. Snø. Steinbu. Liv!

Med de tre seksordsnovellene, takker jeg Helene på Bokloftetfor ordvekslingene i sommer, takker for invitasjon til halloween-/ hallovenn-fest og ønsker henne en fin høst! Siste etappe blir uten noe spørsmål eller oppgave fra meg, sjarmøretappen er hennes, jeg bare sender over noen blanke ark og fargestifter!


3 kommentarer:

  1. Takk. Det har vært en glede å skrive med deg. Nå skal jeg fargelegge.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ny Blyant Nettopp spisset Skrevet flat
      - siste etappe gjennnomført. Jeg stikker hull på badeballen.

      Slett
  2. Er det ikke litt juks å bare skrive stikkord? Jeg trodde essensen i oppgaven var å skrive meningsfulle setninger?

    Utfordringen er spennende og krevende. Tror jeg skal prøve meg.

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺