tirsdag 4. oktober 2011

Lom, Norge

Jeg kan se i mørket
Karin Fossum







Cappelen Damm 2011
Spilletid: 7timer, 2 minutter
Lest av Kim Haugen
Utsikt fra Galdhøpiggen
Geografileksjonen til denne lydboka blir kort, og den flyter kanskje litt ut...
Fossum er et ganske vanlig navn i Norge, både som familenavn (SSB opplyser at 2677 personer i landet har dette etternavnet), og som gårdsnavn. Fossum er en kortform av Fossheim, og hvis vi tar det med, blir det enda vanligere. I tillegg til Karim Fossum, er det kanskje Fossheim Turisthotell i Lom (opprinnelig en skysstasjon fra 1897)  som har gjort navnet mest kjent. Andre severdigheter i Lom: Stavkirka, Jotunheimen med bl.a Norges høyeste fjell Galdhøpiggen (2469 moh) og klimapark, Norsk Fjellmuseum- og bakeriet!!


Jeg kan se i mørket er Karin Fossums utgivelse nr. 19 hvis jeg har telt rett. Mye av dette er krim, om og med Konrad Sejer. Denne nye boka omtales helst som roman, uten at man slipper unna det kriminelle av den grunn! Bokas hovedperson Riktor, har med rette blit kalt sykepleieren fra helvete, og alle som har pårørende på institusjon, kan grue seg- evt ikke lese denne i det hele tatt! Riktor kan ikke fordra svakhet, og benytter enhver anledning både til å sabotere bahandlingen av pasientene, og til å plage dem; lugge, klype, stikke dem med sprøytespisser... Riktor står egentlig helt på sida av samfunnet, har verken venner eller familie, er tydlig... gal? Han mangler i hvertfall enhver alminnelig evne til empati, og ser på seg selv som litt av et overmenneske.
Sett i lys av sommerens terrorhendelser, blir det fryktelig ubehagelig å høre denne lydboka- den fortelles i jeg-form, og det er absolutt ingen fornøyelse å sitte inne i hode på en sånn person. For å si det mildt. Eneste "trøst", er at hovmod står for fall, og også Riktor blir til slutt felt av sin egen ufullkommenhet. Til tross for vemmelsen er dette et riktig imponerende bilde av psyken til et ondskapsfull menneske..

Utdrag fra lydboka kan du høre her!

1 kommentar:

  1. Hei Berit! Så glad jeg er for at du fant meg :) Prosjektene våre er både ganske like og litt forskjellige og hos deg har jeg funnet mange flotte boktips. Gleder meg til flere og er herved din nye følger! Klem fra Anette :)

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺