fredag 9. september 2011

Point Lobos, California

Isdronningen
Alice Hoffmann

Pax Forlag, 2007
175 sider









I USA er i overkant av 2200 områder fredet, et av de eldste, største og mest kjente er Yellowstone. Områdene har forskjellig status, og har ulike fredningsformål; det finnes nasjonalparker, reservater spesielt for fugler, dyr, fisk, spesielle planteforekomster osv.


Alice Hoffman har vært et ubeskrevet blad for meg helt til nå. Dette til tross for at hun har skrevet massevis av bøker som har fått hederlig omtale. Dette er faktisk ei bok jeg rasket med meg fra biblioteket uten noe som helst forhåndskunnskap- jeg la bare merke til at den hadde en sommerfuglvinge på ryggen...

Åtte år gammel skriker bokas hovedperson til moren at hun bare kan dra og aldri komme tilbake- sammme kveld omkommer moren i ei bilulykke. For åtteåringen var det en selvfølge at det var hennes ønske som forårsaket ulykka, og dette preger henne også som voksen. Hun holder andre mennesker på avstand og er bestandig på vakt slik at følelsene ikke skal få ta overhånd. Da hun blir truffet av lynet og blir med i et forskningsprosjekt sammen med andre som har opplevd det samme, begynner ting å skje.
Boka har et nydelig, flytende, presist og lavmælt språk, og har vært en kjempeoverraskelse! Ikke bare fordi en for meg ukjent forfatter har gitt meg en fantastisk leseopplevelse, men denne historien inneholder så mange uventede vendinger og epistler at det er en fryd! Som vanlig er det vanskelig å sette ord på hva det er som gjør at en blir betatt av en historie, men akkurat i dette tilfellet trur jeg det er noe med at den har lag på lag som sakte skrelles av, slik at man etterhvert ser bildet klarere og ting blir mer og mer
forståelig...
Anbefales til alle som vil ha en lettlest og likevel litt dypsindig feelgood-roman..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺