mandag 12. september 2011

Warzsawa, Polen

Kjærlighetens historie
Nicole Krauss  

J.W Caappelen Forlag, 2006.
Lest med inderlighet og følelser av Petronella Barker, 
Silje Torp Færavåg og Finn Schau.
Spilletid: 8timer, 38 minutter .



Warszawa er trolig av de byene i Europa som opp igjennom historien har fått hardest medfart. Byen har gjentatte ganger blitt inntatt, plyndret, herjet og lagt i ruiner av både svensker, tyskere og russere. Under andre verdenskrig (Warszawaoppstandene) ble 3/4 av byen ødelagt, og det finnes derfor svært lite igjen av de originale gamle byggverkene. Takket være omfattende restaurering og gjenreising, har byen likevel blitt kjent for sine mange vakre fasader og bygninger.






Før jeg leste en bokblogg hvor Kjærlighetens historie ble anbefalt, hadde jeg ikke hørt om boka. Min hoffleverandør av bøker, biblioteket hadde den heller ikke- men via fjernlån kom det raskt SMS som sa at lydboka var ankomet fra Konsvinger, og var klar for henting! For det første: vi har et helt fantastisk bibliotek-system her i landet- virkelig! Jeg låner bøker fra hele fylket, Han Staten betaler og jeg leser og koser meg... For det andre: dette var enda en nydelig lytteopplevelse! 
Dette er historien om Leo Gurskey, Alma, Alma og Alma. Om evig kjærlighet. Om tapt kjærlighet. Om drømt kjælighet. Om å være usynlig, men likevel ville bli sett. Om vennskap og familiebånd.


Lenas fabelaktige omtale av boka finner du her!

P.S, 5/10. Denne blir gitt ut på nytt som pocket-bok i disse dager- løp og kjøp!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺