mandag 14. september 2015

Flink pike kjører VW-boble, 68-mod.

Mens vi venter på at valgresultatene skal bli klare, kan jeg komme med siste dagers bokopplevelse og bokrefleksjoner. Jeg er antagelig en av de siste til å lese/ høre Gillian Flynns "Flink pike". Den kom aldri inn på leseønskelista mi, men etter at jeg leste "Avslørt" (Renee Knight) tidligere i sommer, og så at mange trakk paralleller mellom disse, gikk det som det gikk... Jeg har tidligere nevnt hvor skremmende lett det er å kjøpe filer i Lydbok-appen ;o)
Det dukket nok opp andre fristelser, for boka ble lasta ned, men forble uhørt lenge. Til nå. Da det har blitt noen timer/ dager ute på renspost. Jeg har forstått det slik at det utrolig nok er opptil flere bokbloggere som ikke har det minste snev av jakterfaring. Ei kort forklaring for dere: "renspost" betyr ganske enkelt at man finner en høvelig plass hvor man tror dyrene kan finne på å vise seg fram, en myrkant, fjelltopp e.l. og rigger seg til med det man kan få lyst på/ bruk for de neste timene, og setter seg ned. Helt rolig. Helt stille. Helt våken og klar. Jeg kan bare si at det er SÅ mye lettere med lydbok på ene øret! (Det andre brukes til å nilytte etter rasling i lyngen, snøfting, kvister som knekker osv- det var det med å være våken og klar. 

Nå har det seg slik at jeg ikke fant så mange likheter mellom "Flink pike" og "Avslørt". (Bortsett fra at begge var spennende og originale nok) Derimot fant jeg en veldig klar parallell til det å kjøre gammal bil!
Du vet, ei folkevogn-boble, for eksempel? Av typen som med fordel kan parkeres i toppen av en bakke, i tilfelle den må dyttes i vei for å "starte på andregear"? Poenget er turtallet. Den putrer igang, rolig og pent, og stiger jevnt, både i takt og tempo så lenge du kjører nedoverbakke. Det holder seg ganske bra bortover sletta også- helt til du nesten er framme. Da kan pokker meg motoren finne på å fuske! Du vet sånn putt-puuhh-putt-prrrr-putt-putt-prrrrr-putt-puuhhh-brrr-putt. Så ikke noe mer. Bensintomt, kanskje. Eller noe annet. Rotoren? Jeg har hørt noen prate om den. Om det var det ene eller det andre: AKKURAT slk følte jeg at enn boka var! Den begynte både bra og lovende, jeg var spent på hva som ville dukke opp bak neste sving, men rett før målstreken gikk lufta liksom ut av ballongen. Eller tanken var tom. 
Uansett: det var 17 1/2 time med knallbra underholdning, og en halvtime jeg ikke var like imponert over. 

Som nevnt: mange har lest, likt og blogget om denne. Jeg har fortsatt ikke fått draget på å lage linkinger når jeg blogger fra Padda, men de som vil finne ut mer om boka, finner nok det d vil med et raskt Google-søk!

1 kommentar:

  1. Og der ble jeg 5 år igjen, for den lyden av den gamle boblen til mamma var akkurat sånn som du beskrev den. Husker jeg var misunnelig på min lillesøster som fikk sitte baki den lille boksen (bagasjerom?) helt bak... Men gu kor hardt og kaldt alt var i den bilen, også gikk den så fort, for mamma likte ikke tunneler og kjørte alltid i susende fart gjennom :) Jeg syntes heller ikke Flink pike og Avslørt var så veldig like, men jeg likte dem begge godt :) Kos deg på vidda!

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺