torsdag 31. juli 2014

Favorittdyr- eller kanskje ikke??

Rett som det er står man i fare for å si gale ting. Man mener det kanskje helt oppriktig og fra dypet, men så blir det feil likevel.
For eksempel det enkle spørsmålet: Hvilket dyr liker du best? Spørsmålet Helene stilte i forrige runde av sommerstafettføljetongen. Det enkle og opplagte, er selvfølgelig å svare hund, men hva om en fra Asia, eller enda verre Kina leser dette! Gud forby.. Da vil jo vedkommende kanskje trekke den konklusjon at livretten min er hunder, og det er vel så langt fra sannheten man kan komme! Mer feil kan det liksom ikke bli.
Jeg får prøve å lage en spesifisert oversikt over dyrefavoritter eventuelt dyre favoritter.
  • Favorittkoseisengadyr: hund.
  • Favorittsofareonceinalifetimedyr: gaupe.
  • Favorittmatproduksjonsdyr: sau- helt til det blir mat, da er det ikke like stas lenger...
  • Favoritteksotisk dyr fra sør: giraff.
  • Favoritteksotisk dyr fra nord: isbjørn.
  • Favorittdyr å jakte på: villrein.
  • Favorittdyr i solnedgang: elgku med kalv.
  • Favorittdyr i veikanten: mink.
  • Favorittdyr på svøm i et lite tjern: mus.
  • Favorittdyr på Langedrag: ulv.
  • Favorittdyr jeg håper skal få en evig plass i norsk natur: ulv (med gaupe som en god nummer to)
  • Favorittboktitteldyr: pinnsvin.
Fra "Pinnsvinets eleganse" av Muriel Barbery, som jeg har hørt i sommer,og som jeg kanskje skal skrive om en vakker dag. Vakre dager har vi jo i fleng i sommer, så det blir, som tidligere nevnt lite lesing og skriving- men desto mer filosofering og fundering!
I mårra er det allerede august, de lærde strides om det er en sommer- eller høstmåned, men det er kanskje nå vi må legge inn en ekstra innsats for å forlenge sommerfølelsen? (Gode tips bak lenka ;o)

Jeg tenker jeg forlenger sommerfølelsen med å bli på setra og dermed noen hundre høydemetre nærmere fjellet ei stund til. Litt til og fra, men fra august begynner instantseterlivet! Folk flest er ferdige med ferien, og vi som ikke er helt A4 kan gjøre det vi er best på, nemlig leve livet der ingen kunne tru at nokon kunne bu! Eller... Det er ikke så eksotisk som det var... Vi har kaldt vatn i krana og strøm fra sola. Det gjør ting litt mer komfortabelt.
Har jeg forresten fortalt at Aasmund Olavson Vinje overnatta på ei av setrene i setergrenda vår da han gikk til Nidaros i 1860? Det sies at han møtte huldra da han var der, men jeg trur nok heller at det var ei av de lokale seterjentene han falt for!
Har dere lyst til å lese mer, ligger boka Ferdaminni frå sumaren 1860 ute på Nasjonal Bibliotekets nettsider- fritt fram for alle med norsk IP-adresse! Det er så lenge sida jeg leste den at jeg trur jaggu jeg må lese den på nytt snart- en dag været blir sånn passe dårlig, slik at jeg kan sitte inne med god samvittighet ;o)
Skjermdropp fra nb.no

I den utgava jeg valgte, står det om seterbesøket fra ca side 60. Jeg muligens litt inhabil, men synes det er veldig morsomt, og det er det kanskje andre som synes også? Jeg sender stafettbadepinnen tilbake til Helene, og tenker at ettersom A.O.V også skriver litt om fine kjoler i fortsettelsen av kapitlet, er det på tide at vi får et sommerstafettføljetonginnlegg om solkjoler! Jeg er omtrent like dårlig på kjoler som badestrender, så det er best at Helene på Bokloftet tar seg av den saken ;o) Følg med- så lenge det er sol er det håp!

PS. Jeg trykker bare "publiser" uten noe som helst form for korrekturlesing. Klokka er 22.52 og det er best jeg prioriterer middag nå, trur jeg...

3 kommentarer:

  1. Takk for ei flott dyreliste! Fremfor sau har jeg geit, men de ligner jo litt. Oi, er du på setra så lenge du vil? Jeg liker den tanken. Jeg skal selvsagt sende badeballen, pinnen eller hva som helst, kanskje et steinkast, tilbake om en bitteliten stund. Jeg har nettopp stått opp og fått på meg ullbuksa. Kjole sa du? Ok, jeg kan skrive om sommerkjoler, men jeg kan ikke huske sist jeg kunne gå i sommerkjole. Jeg er en kald stafettpinne. ;)

    SvarSlett
  2. Mye artig her! Og vakkert gjensyn med Ferdaminne til slutt. Jeg skal sannelig lese den om igjen i høst. Noen sommerkjolestafett blir ikke noe for meg - har subbet rundt i en svart sak nesten hele sommeren. Ikke akkurat så lyst og lett.

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺