onsdag 9. april 2014

Kristina Ohlsson; påskekrim for små og store!

Jeg har stifta bekjentskap med en ny svensk krimforfatter og dermed også nye krimhelter, så hvis det fortsatt er noen som lurer på hva de skal velge som årets påskekrim, kan jeg komme med et par tips ;o)
Kristina Ohlsson er kjent for serien med Alex Recht og Fredrika Lundell i hovedrollene, og jeg har lest bok nummer fire, "Paradisoffer" fra 2013. (Gyldendal, 438 sider oversatt av Inge Ulrik Gundersen.) Nå er bok nummer fem klar, den heter "Papirgutten" har fått gode kritikker, og jeg har allerede lagt den inn som lydfil på mobilen og har dermed min påskekrim klar!
En fullasta Boeing 747 letter fra Stockholm med kurs for New York, men kort tid etter avgang blir det klart at flyet er truet. Av kaprere, terrorister- eller kanskje av flykapteinen selv! Det har blitt framsatt krav til myndighetene i både Sverige og USA, men ingen er villige til å forhandle, selv om det kanskje betyr at flyet med besetning og over fire hundre passasjerer blir sprengt i lufta- eller med overlegg styrtet i et område hvor det vil få store konsekvenser.
Boka åpner med å presentere de ulike hovedpersonene, historien deres og hvilke forbindelser det er mellom dem. Det er absloutt en fordel for oss som ikke har lest de tre første bøkene, og gjør at det føles helt greit å hoppe rett inn i handlinga. Historien er velskrevet, godt komponert og har en raskt stigende spenningskurve! Når vi samtidig IRL har et fly som har vært savnet i ukesvis, som det ikke finnes fnugg av spor etter og som etter all sannsynlighet er sprengt eller styrtet av terrorister, er dette en litt ubehagelig realistisk historie...

Når det kommer til krim for barn, har samme forfatter nylig gitt ut "Glassbarna". Den har jeg hørt som lydfil fra Lydbokforlaget, og den gav meg sterke assosiasjoner til barndommens "Tid for bok" og hørespillene i "Lørdagsbarnetimen"- og det er en kompliment!!
Billie er tolv år, og etter at faren hennes døde av kreft, har moren funnet ut at det vil være best for dem om de flyttet til et nytt sted og begynte helt på nytt, uten stadig bli minnet på alt det triste som skjedde der de bodde tidligere. Billie synes helt fra første stund det er noe ubehagelig med det nye (veldig gamle!) huset, hun hører mystiske lyder og uforklarlige ting skjer, men moeren blir bare irritert og ber henne slutte å fantasere. Med god hjelp av en gammel venninne og en ny kamerat, begynner hun å lete etter svar på hva det er som skjer- og hvorfor.
For en voksen leser/ lytter, er historien ganske forutsigbar, men for målgruppa (som er satt til fra åtte år) trur jeg den vil være midt i blinken! I tillegg til mysteriet som skal løses, blir også viktige emner som vennskap, tillit, ønsket om tilhørighet og tap av en forelder tatt opp på en fin måte.
Bodil Vidnes Kopperud leser som vanlig veldig bra!

Begge bøkene anbefales!
Hvis du vil lese eller høre smakebiter fra bøkene, kan du klikke på lenkene lenger opp i innlegget.

(For ordens skyld; "Paradisoffer" har jeg kjøpt sjøl som pocket, "Glassbarna" fikk jeg som lyttefil fra forlaget)

1 kommentar:

  1. Olsson har jeg bitt merke i , men ikke lest noe av selv enda. Men det kan der jo bli en endring på, men ikke denne påska. Kos deg med bøkene.:)

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺