søndag 27. april 2014

En smakebit fra havet og fjellet

Det føltes som forventa veldig rart å pakke sammen etter drøyt to uker på fjellet.
Det føltes som forventa veldig tomt og trist å komme hjem til et hus hvor det ikke har vært folk på like lang tid.
Nå er sekkene pakka ut, vaskemaskina står å går, alle dører og vinduer står åpne så vi får bytta ut den innestengte "ferie-lufta", støvsugeren er dratt fram, men foreløpig er den ikke starta; jeg gruer meg til bråket, og utsetter det enda ei lita stund mens jeg skriver et lite smakebit-innlegg fra ei av bøkene jeg har lest sida sist. Hver morgen kryper jeg op fra havet av Frøydis Sollid Simonsen. Ei underlig lita bok som jeg har venta på lenge; det viste seg at den hadde havna i "lyrikk-hylla" på biblioteket. Hadde det ikke vært for at jeg fikk de til å begynne å lete etter den, hadde den nok helt ufortjent blitt stående der ulest til den havna i ei av bokslag-kassene...
Boka består av korte "tankebilder" eller kanskje beskrivelser av idéer, hendelser, kuriøse fakta og sammenligninger. Jeg-personen sliter nok litt med konsentrasjonen før eksamen, etter å ha mistet en onkel og blitt dumpet av kjæresten, men disse ytre rammene betyr lite, det er de fornøyelige, rare, triste, groteske, pussige, små og store tankene som ramler ned i hodet på henne som virkelig gjør boka! (Hadde jeg lest boka da den kom ut, hadde dennok fått en bokbloggerpris-nominasjon fra meg, men nå har jo det toget forlatt stasjonen for lengst ;o)
Smakebiten fra side 46 passer i grunn godt til stemningen her akkurat nå:
Jeg pusser dagen som et vindu, hører lyden av insekter som stanger mot ruta. Det er lyst i dag, jeg lar lyset skinne gjennom, jeg lar det fylle. Det kommer til å bli kveldssol, og jeg kommer til å sette meg for å se på den. Jeg forestiller meg at hvis jeg får nok lys inn i øynene, vil også hodet mitt bli lyst. Tenk om det var sånn. Tenk om det var sånn.
Dagbladets anmelder var veldig begeistra, så hvis noen er nysgjerrig på ei veldig original og fornøyelig bok, anbefales både boka og omtalen!
Ikke morsomt å dra hjem når været og føret er så ba som det var i dag, men sånn er vel livet da..?

Nå skal jeg kikke litt på de andre smakebitene Mari har fått inn, så kan jeg flykte fra virkeligheten litt til, før jeg lar støvsugeren brøle og glefse i seg alle hybelkaniner og rusk og rask som på forunderlig vis har samlet seg mens vi har vært borte..

(Ps: F.S.S. har tegnet forsida og baksida på boka i tillegg til å skrive de fine tekstene! Imponerende!!

15 kommentarer:

  1. Takk for fin smakebit. Så dumt med alle de bøkene som forblir i glemselen, også på biblioteket. Bra du trekker frem en av dem.:) Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Akkurat denne er det mange andre bloggere som har trukket fram i lyset før meg, men det er sant at det er altfor mange perler som dessverre blir stående å støve ned..
      Nyt resten av søndagen du også ;o)

      Slett
  2. Skal si du har hatt en utvidet påskeferie, sikkert litt godt å komme hjem, selv om støvsugeren har sultet ihjel. Takk for fint boktips, den skal jeg se nærmere på :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå jobber jeg jo strengt tatt ikke (spesielt mye), men det er jo uansett ferie når man drar bort, er det ikke? Jeg lengter allerede til flere høydemeter over havet, og det kommer nok ikke til å ta altfor lang tid før vi tar en ny tur!
      Støvsugern begynner å få fylt opp magen igjen ;o)

      Slett
  3. Vilken härlig smakebit. Ja, tänk om det var så :)

    SvarSlett
  4. Takk for smakebiten og et nytt bekjentskap :) Det så herlig ut oppe på fjellet :) Min ferie var ferdig på mandag, men jeg fikk noen deilige soldager i påskefjellet jeg også :)

    SvarSlett
  5. Vilken fin smakbit, tack för den! :)

    SvarSlett
  6. Fin smakbit. Tack! Ha en fortsatt fin kväll.

    SvarSlett
  7. Denne boken likte jeg godt, husker jeg. Det må være deilig å kunne skifte litt stue innimellom og ikke minst komme seg til fjells! Ønsker deg en fin kveld, Berit :-)

    SvarSlett
  8. Fastnade mer för det läckra fotot än smakbiten den här veckan :)

    SvarSlett
  9. Vackert foto! Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  10. Ja, tänk om det var så! Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  11. Så fin smakebit. Kjenner at jeg har lyst på mer :)

    SvarSlett
  12. Det er alltid litt trist å skulle forlate noe som er bra, men det er også godt å komme hjem igjen!
    Jeg fikk veldig lyst til å lese " Hver morgen kryper jeg opp fra havet" når du skriver så fint om boken - takk for tips og smakebit :)

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺