torsdag 29. desember 2011

Lofoten/ Murmansk

Ljublju
Odd Klippenvåg 




Cappelen Damm 2011
207 sider

Dette er Klippenvågs attende eller nittende utgivelse, men faktisk den første jeg leser- det er til og med første gang jeg har hørt om ham i det hele tatt...! Han har skrevet både romaner og noveller, og jeg har blitt nysjerrig på mer!

Dette er historien om barndomsvennene Sander som er journalist og Gjermund som er bonde. Og om sykepleieren Tatjana fra Murmansk som gifter seg med Sander- og kanskje litt med Gjermund også?  En stund etter at Tatjana og Sander giftet seg, ble Sander utsatt for en alvorlig bilukykke,  utrolig nok overlever han, men blir lam fra livet og ned. Dette fører naturlig nok til store omveltninger for alle de tre hovedpersonene. Det er en historie om vennskap og kjærlighet, men kanskje aller mest om hvor langt disse "skapene" kan trekkes, og hvor uventet ting kan utvikle seg hvis man er modig og tør å tenke utradisjonelt...
Alle tre får fortelle hvordan de oppfatter situasjonen, og på den måten blir leseren godt kjent med dem. Både hvordan de oppfattes og hvordan selvbildet deres er. Boka er lettlest og språket er godt, uten klisjeer og svulstigheter- kanskje man kan si det er dempet? 
ANBEFALES!!
En ordentlig god leseopplevelse, du kan lese litt mer om her. 


Dette er jo en lese-reise-blogg, så da tar jeg meg den frihet å notere meg for Murmansk med denne boka. Hovedsaklig foregår historien i Lofoten, men Sander og Tatjana fraff hverandre i den russiske byen, så det er jo ikke direkte feil, heller..
Muramansk ligger omlag ti mil fra norskegrensa, og er med sine 320 000 innbyggere (2006-tall) den største byen som ligge nord for polarsirkelen. Med isfri havn er den viktig både for sivil og militær skipsfart.

1 kommentar:

  1. Får sånn reiselyst når jeg leser slik - blir rammet av viruset fryktelig rastløs :0) Så holder meg for det mest til krim og romantikk ;0) Slik at jeg holder reiselyst og budsjettet på plass ;0)

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺