mandag 9. juli 2018

Sommerlys, og så kom natten. Av Jón Kalman Stefánsson

I stedet for å skrive det innlegget om "Sommerlys-boka", har jeg gått rundt og fundert på om man skal unnskylde seg hver gang man har forsømt bloggen, eller om man bare skal slå seg til ro med at blogginga går i bølger. Jeg har bestemt meg for det siste. Som mange andre også har erfart: å leve livet tar tid, og da er det ikke bestandig man rekker å skrive de blogginnleggene man hadde tenkt.
I sommer har jeg så vidt fått med meg at enkelte har uttrykt bekymring for om bokblogginga generelt står for fall. Mange tidligere aktive bloggere synes å ha falt fra, og vi er mange som har vært på defensiven de siste månedene. Målet mitt er å fortsette å skrive- helst litt mer regelmessig enn jeg har gjort i det siste, men det må nødvendigvis bli når det er tid til overs...
Så, endelig en regnværsdag, og jeg gjør klart for "Sommerlys, og så kommer natten"!

Når man først blir hekta, finnes det vel ingen som helst gyldig grunn til ikke å unne seg mer av det gode? Etter å ha fullført trilogien om "Gutten" (se forrige innlegg), var jeg mer enn klar for en ny dose Stefánsson og islandsk litteratur, og jeg har altså hørt en av årets store hyper på bokfronten. Forfatterens gjennombruddsroman fra 2009 har blitt overøst fra gode anmeldelser i så godt som alle de avisene som fortsatt driver med den slags, men foreløpig virker det som den har gått litt under radaren til mange bloggere- kanskje fordi forlaget ikke er like ivrig på å pushe anmeldereksemplar som enkelte andre? Jeg håper i det minste enkelte kan bli fristet til å gi den en sjanse!

Vi skal ikke fortelle om hele byen, vi skal ikke gå fra hus til hus, det vil du ikke orke, men her kommer det helt sikkert til å fortelles om lidelsene som knytter dagene og nettene sammen, om en lykkelig lastebilsjåfør, om Elisabeths svarte silkekjole og han som kom med bussen, om Turidur som er så lang, og så full av hemmelig lengsel – og om en enslig bonde og en fire tusen år gammel mumie.

Jeg er ingen musikalsk person, men  denne romanen gav meg likevel en musikalsk opplevelse- eller kanskje enda mer følelsen av å sitte på ei strand og høre havets endeløse bølgeslag fram og tilbake. Uansett hva som skjer: bølgene fortsetter, de lar seg ikke påvirke av fødsel eller død, mimot eller håp, angst eller begjær. Bølgene slår, jorda snurrer og livet går uansett videre. Helt til natten kommer.
Gjennom stemningfulle novelleaktige fortellinger blir vi blant andre kjent med fabrikkdirektøren som begynner å drømme på latin og dermed gir avkall på alt han tidligere brydde seg om. Herfra er astronomi, språk og de store filosofiske spørsmålene alt han vier oppmerksomhet. Han setter på en måte standarden for resten av landsbyboerne vi møter. Det fortelles detaljert om hverdagslig magiske episoder og hendelser, følelser som oppstår, tanker som tenkes, men ingenting blir overforklart. Forskjellige hendelser i hver enkelts liv fører dem til viktige veiskiller. Valg må tas- men å utsette en avgjørelse er også et valg. Ingenting er uten konsekvenser. Sammenhengene er ofte diffuse, så leseren må la sin egen fantasi spinne videre på og knyte trådene sammen.
Som i trilogien om gutten, er språket (og oversettelsen) eventyrlig vakkert. Det er mjukt, varmt og poetisk, og kontrasten forsterker den nagende uroen menneskene plages av. Dette er ei av de bøkene som vokser seg større og større- mens du leser (eller hører) og etter at den er ferdiglest. Stor fortellerkunst fra en forfatter med en stadig voksende tilhengerskare!

Dette ligger an til å bli Min islandske sommer. Det finnes fortsatt bøker oversatt til norsk som jeg ikke har lest. De to såkalte Keflavik- romanene, "Fiskene har ingen føtter" og "Omtrent på størrelse med universet" troner høyt på leseønskelista mi, og det føles godt å ha noe å glede seg til!

******************
Spilletid 8:16/ 255 sider
Oversatt fra islandsk av Tone Myklebost
Lydfil fra forlaget/ biblioteksbok
Tine har skrevet et flott og entusiastisk innlegg om boka 

Sommelys og morgenstemning-
en lydbokopplevelse blir liksom ikke mindre i slike omgivelser! I de varmeste periodene i sommer har jeg vært oppe og ute med hundene før sola, og det har virkelig gitt meg noen utofglemmelige magiske øyeblikk! Noen dager blir man nesten religiøst takknemlig - tenk å finne dette femten minutters gange fra trappa...

9 kommentarer:

  1. Nydelig bilde!
    Jeg har deg å takke for at jeg har vært i den Islandske verden en liten stund nå. Bok nr tre er snart ferdig og jeg synes dette var en helt fantastisk bra serie. Jeg skal lytte til Sommerlys seinere.
    Han skriver så poetisk vakkert, alle de fantastiske ordbildene han lager,nydelig.
    Enig med deg at Press er et forlag jeg ikke har noe forhold til, men jeg så at Historien om gutten kom ut på Lydbokforlaget og tenkte at de hørtes fine ut. Denne serien egnet seg veldig godt som lydbok.
    Arr, er en Islandsk bok jeg leste tidligere i år, ganske spesiell og fin den også. https://kleppanrova.blogspot.com/search?q=arr
    Ha en forsatt fin sommer, her har det heldigvis regnet i dag, det var forfriskende!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har sett at mange har lest og likt "Arr", så kanskje jeg plukker den opp en vakker dag. Jeg leste forfatterens forrige bok- likte den godt, selv om jeg ikke kan gjengi spesielt mye av handlinga nå...
      Nyt sommeren og de fortsatt lyse og milde kveldene :)

      Slett
  2. Rene farsotten på Stefansson for tiden, ser jeg...:) Han er en av de jeg har hatt på vent lenge, men nå er det vel ingen vei utenom.
    Sommarlys har jeg merket meg gjennom gode avisanmeldelser og deretter blogginnlegg- og du føyer deg pent i rekken:)
    Nydelig bilde forresten.:) Ha fortsatt god sommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. He-he, ja det går visst en aldri så liten vekkelsesbølge gjennom Blogglandia i sommer. Island er så absolutt i vinden!
      Jeg holder fortsatt en knapp på trilogien om gutten som favoritt framfor "Sommerlys osv..", men uansett om du velger å lese det ene eller andre, kan du glede deg til minneverdige leseopplevelser.
      God sommer til deg også Anita!

      Slett
  3. Jeg fryder meg over hver og en som leser Stefànssons bøker, de er helt magisk. Takk for fine ord og lenke, som du vet har jeg forelsket meg, og selv om det var denne boken som utløste det, har jeg durt videre med trilogien om Gutten. Uregelmessig blogging er bedre enn ingenting, klart vi må leve livet først og blogge siden, sånn må det være. Kos deg i sommersolen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er så eng med deg: morsomt å sjå hvordan entusiasmen sprer seg!
      Nå skal jeg prøve å sette inn en lese-offensiv for å bli ferdig med noen av alle de bøkene jeg har begynt på før jeg låner de to "Keflavik-bøkene"
      Ønsker deg fortsatt god sommer Tine :)

      Slett
  4. Jeg holder også på med Sommerlys. Den er nydelig!
    Min blogging går også absolutt i bølger og jeg håper jeg skal få til å skrive mer regelmessig! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det føles greit at andre også tenker de har et "forbedringspotensial"! Jeg har egentlig massevis av fritid, men har bestandig flere baller i lufta samtidig, og er nok generelt dårlig forsynt med selvdisiplin.. Uansett har jeg en ide om at det sjelden blir forandring/ forbedring før en har tenkt tanken om at "noe" skulle vært endra ;o)

      Slett
  5. Jeg har vært ganske fraværende med å kommentere andre bloggere i det siste,mye på grunn av at listene mine ikke fungerer helt som de skai Har familie som en pensjonert bestemor kan stille opp for, og mange baller lufta, slik som du sier, så bloggen kommer i bakleksa nå og da. Jeg har lagt inn disse bøkene fra Island på eBokBib-lista mi, så jeg vil etter hvert lese dem også. Ser ut til å være bøker en blir glad i. Ha en fin sommer fortsatt!

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺