onsdag 9. januar 2019

Bokstaver, bøker & bokhyller 2019

Om man ikke akkurat være forsiktig når man setter seg mål for det nye året, så bør man i det minste være noe i nærheten av edruelig. At jeg har venta helt til nå med å legge ut leseplanene mine for 2019, har faktisk gjort at jeg allerede har justert abisjonsnivået ned et par hakk! Jeg snuste lenge på Elidas 1001-lesesirkel, men til tross for at kategoriene er variert og opplegget godt forberedt, kom jeg fram til at det trulig kunne føles litt som ei tvangstrøye, så da får det heller bli noen 1001-bøker når tilfeldighetene fører meg dit. Samme skjebne led Beathes noble kvinner, selv om jeg fortsatt ikke har avskrevet det prosjektet helt; det føles litt lettere å ha som mål å lese en roman av fjorten forskjellige kvinnelige forfattere (hvorav jeg allerede har lest noen!)- enn å gå løs på den komplett uoverkommelige 1001-lista.

Anitas diktlesesirkel blir videreført, og jeg mener bestemt at jeg skal klare å finne interessante diktere/ samlinger til årets kategorier. Først ut er humorpoetene, og jeg går for André Bjerke; humor alene blir for mye av det gode, så det blir nok ei salig blanding av humor og alvor, tenker jeg ;) De andre rundene får jeg finne ut av etter hvert. Jeg kunne hatt lyst til å lese litt av Gro Dahle, i så fall må vel det bli i mai, nålevende norsk dikter som er profilert innen natur, politikk, kjærlighet eller sorg. Litt usikker på om godeste Dahle blir helt rett, men hun skriver mye om veldig vanskelige temaer og er veldig profilert på det, og om ikke annet trur jeg det skal gå an å vinkle det mot vanskelig sorg, vanskelig kjærlighet...
Hvem skal ut? Bikkja, bøkene eller jula???
Som de fleste andre har jeg en del uleste bøker stående på vent. Jeg er nok langt fra den som har flest, men likevel rammes jeg med ujevne mellomrom av dårlig samvittighet for at jeg så lett lar meg friste av nyheter i stedet for å lese de bøkene jeg allerede har valgt. Som de tre siste årene kommer jeg til å bli med på Heddas bokhyllelesing, bøker er allerede plukka ut, og målet er at jeg skal klare å henge med i alle rundene denne gangen. Om det holder helt inn gjenstår å se, en del av bøkene på lista er nemlig gjengangere fra tidligere år... Første kategori er ei rød bok, det valget gjorde seg i grunnen selv, "Mischling" av Affinity Konar, ikke overveldende rød, men likevel den rødeste. Jeg har bare hørt og lest positive omtaler av den, så det er selvfølgelig rent for gæli at den ikke allerede er lest!
Ellers har jeg satt meg fore at det ikke skal bestilles eller lastes ned nye bøker før vinterferien! Påbegynte bøker skal leses og høres ferdig aller først. Nå har vi jo kommet et godt stykke ut i januar, så å holde seg i skinnet noen uker til, bør være overkommelig. Selv for meg... Belønninga blir forhåpentligvis nye bøker med i sekken på vinterferie (selv om det står en god del ulest på setra også...)

Neste plan ut er ingen organisert utfordring, men for min egen fornyelses og fornøyelses skyld har jeg lyst til å utvide horisonten og lese litt mer sakprosa. Også der finnes det uleste eksemplarer i hylla, i tillegg har vi jo biblioteket med sine utømmelige kilder. Skal vi si minimum seks bøker? Ja, vi gjør det, og håper det kan bli flere!

Helt til slutt på lesearenaen kan jeg ta med at det lokale biblioteket kjører en ny runde med vinter-bokbingo som går til 11. april. 5x5 ruter med ulike temaer skal leses og fyller inn, så blir det antakelig loddtrekning med premier fra bibliotekets overskuddslager. Jeg var allerede ganske godt i gang, men skjemaet forsvant da jeg hadde en runde med panikk-rydding rett før jul, så enten får jeg prøve meg på rekonstruering, eller så får jeg håpe arket dukker opp igjen da jeg pakker ned jula i løpet av dagen... (Eller så må jeg rett og slett lese flere bøker som passer inn i rutenettet ;o)

Så var det å gå fra lesing til skriving. Blogging. De to siste årene har jeg ikke engang klart å legge ut ett innlegg i uka, begge årene endte opp med femti skriverier. Det rare er at jeg egntlig savner å ha en kontinuitet i blogginga mer enn jeg har dårlig samvittighet for at jeg lar den gå for lut og kaldt vann. Da burde det jo være den enkleste sak i verden å endre på elendet, men i praksis har det vist seg å være en vanskelig trend å snu. Jeg har noen teorier om hvorfor det ofte ender med ingenting, og ett av tipsene jeg skal prøve å følge, er å skrive en innledning allerede når jeg starter på ei ny bok. Det var Beathe som i sin tid gav meg tipset, og det virker jo rimelig at det går lettere å skrive ferdig en omtale når boka er lest og innlegget allerede er påbegynt. Jeg har ingen tanke om at alle bøker skal blogges om, tid er mangelvare, om mange bøker får den oppmerksomheten de fortjener uten at jeg skal gjenta det andre allerede har sagt eller skrevet. Målet er å skrive om de bøkene jeg virkelig vil anbefale, og de bøkene jeg har andre meninger om enn det som synes å være folkeopinionen. Tallfestet mål: 70 bokrelaterte innlegg. Det blir snaut halvannet i uka, bør være overkommelig all den tid jeg føler savn og ikke press i fohold til skrivinga.

Sånn! Da står planene her, og jeg er nøktern optimist! I første omgang blir det å prioritere bokhyller og påbegynte bøker og å skape en viss kontinuitet i skrivinga. Ikke noe konkret mpl om å lese et bestemt antall bøker, men jeg skal kose meg og kanskje bli litt flinkere til å avslutte bøker som ikke fenger helt. Det er ingen skam å snu, og det er ikke et nederlag å innse at man av og til bommer på bokvalgene sine. Livet er (antakelig) for kort til at man kan bruke dyrebar lesetid på halvgode bøker!

11 kommentarer:

  1. Hurra for edruelighet! Dette fikser du glætt :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp- det er 15. januar og fortsatt håp i hengende snøre ;o)

      Slett
  2. Dette høres bra ut Berit! Glad for at du deltar i diktlesesirkel i år også. Gode kandidater du har funnet. Sikker på at Gro Dahle har noen innenfor de temaene. Hun har vel også en del humor? HAr ikke lest så mye av henne, men har vært på kurs med henne. Leste en biografisk diktsamling av henne i fjor; Anna og Frank- det var om et intens kjærlighetsforhold btw.

    Bokhyllebøker, ja. Jeg skal egentlig lese en rød bok i januar i lesesirkelen hjemme, så kanskje deltar jeg likevel med noe..

    SvarSlett
    Svar
    1. Forsettet er fortsatt bokhyllebøker og dikt, men allerede nå, to uker ut i det nye året begynner jeg å sikle litt når jeg ser andre blogge og blodferske bøker... Jeg sier til meg selv som de sier til unger som skal lære å spille sjakk: SITT PÅ HENDA DINE TIL DU HAR TENKT DEG OM! Godt tips for ikke å gjøre noe overilt. Som å skaffe seg flere bøker og mer dårlig samvittighet ;o)

      Slett
    2. Jepp, kjenner til det der.. nå begynner nyhetene å komme og det kribler..

      Slett
  3. Bra. Jeg vil lese slik jeg vil og har ikke satt meg noen mål. Jeg skal være med i diktlesersirkelen og litt morsom at du nevner Gro Dahle, for hun har jeg valgt i jan. for min del.Kommer...
    IooI er jeg med på om det passer.
    Uff, jeg ser bort på alle de ulest og får dårlig samvittighet. De blir lest etterhvert og noen av de kommer som lydbøker, og det er enkelt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er så enig: Lydbøker redder mye! Trur jeg må fire litt på restriksjonene jeg har lagt for meg sjøl, og åpne for at nye lydbøker er greit... De ender i det minste ikke opp som støvsamlere i hylla ;o)

      Slett
  4. Høres ut som en god plan å begrense seg litt, selv om jeg håper (og tror) vi får se spor fra deg på både den ene og den andre utfordringen. Tipset til Beathe funker, jeg lager til blogginnlegget når jeg begynner på boken og legger ut bilde av den, da er det mye lettere å sette seg ned og skrive om boken når den tid kommer.
    Jeg hadde sett meg ut Andre Bjerke jeg også, googlet litt og kom ikke på noen andre humorpoeter. Lånte Farmor er hippie - barnedikt for voksne, men jeg får se, syntes den var litt for barnslig. Riktig god helg Berit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir både lesing og blogging- målet er å få gjort litt med de stakkarene som står og samler støv. De gir meg faktisk litt irritasjon også, for jeg har jo "tatt dem inn i varmen" nettopp fordi det er bøker jeg har lyst til å lese. Hvis det ikke går i år, trur jeg rett og slett jeg må vurdere ny taktikk ved neste årsskifte: De som rydder i skap (og ikke hyller...) sier man skal kaste de klærne/ tingene man ikke har brukt på to år. Kanskje jeg skal åpne opp for å rydde vekk/ gi vekk bøker som har stått på vent i mer enn to år? Den som lever få se ;o)
      "Farmor er hippie" leste jeg faktisk da den kom ut! HUsker jeg syntes den var fornøyelig, men akkurat HVA det var som fenget, kan jeg no ikke si lenger.. Hvordan gikk det foresten med "Skogen den grøne" av Rut Lillegraven- Fikk du testa den i barnehagen?

      Slett
  5. Lykke til med lesemålene, Berit! Jeg tror Beathe er inne på noe med sitt tips, kan hende det gjør det enklere å fullføre.

    Det er sikkert lurt å velge bort det som kan risikere å ende opp som tvangstrøyer uansett hvor lyst man har. Det er fort gjort å tenke at en skal klare å gape over for mye, da er det bedre å være litt nøktern og kunne glede seg selv med å oppnå mål. Selv om det å nå et visst antall bøker eller innlegg i løpet av et år ikke er verdens viktigste ting, så tror jeg likevel det gjør noe med selvfølelsen og humøret, som man ikke skal kimse av, når man når målet sitt. Lykke til :D

    Jeg har kun et par mål for året, skrive om bøker på bloggen og forsøke å lese 50 bøker. Burde strengt tatt kastet meg med på bokhylleutfordringen til Hedda, for det er som du sier, lett å få dårlig samvittighet for det som finnes der.

    SvarSlett
  6. Takk for lykkeønskninger- det kommer godt med for jeg har allerede begynt å sikle når jeg ser andre blogge om nye bøker.. Heddas bokhyllelesing anbefales! Det føles like godt hver gang ei bok flyttes ut av den ulest-hylla ;o)

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺