søndag 20. mai 2012

Det kan komme fine smakebiter

 -og
Det kan komme fine dager...
Søndag igjen- tida flyr! En smakebit på søndag og Flukten fra virkeligheten, er to sider av samme sak.
Mitt bidrag i dag, er ganske nøyaktig ti år gammel, men ikke hard og tørr som ei gammal skorpe av den grunn! Neida, den er nok mer som ei flaske vin av god, gammel årgang...
Det er ingen hemmelighet at jeg er dypt takknemlig for å ha oppdaget Britt Karin Larsens romaner, men hvordan hun har klart det hun har gjort i denne, er meg ei stor gåte; Bortsett fra at hun har gitt hovedpersonen to døtre, noe jeg er fritatt for, har hun nemlig skrevet en roman om MEG ! Det er altså en roman, men det kunne like gjerne vært min egen biografi- skrevet for ti år sida, da jeg var tretti, om livet mitt tjue år fram i tid, som sekstiåring... Det skulle jo strengt tatt ikke være mulig, og det er ikke fritt for at hårene har reist seg mens jeg har lest. Ikke fordi det har vært så nifst, men fordi det er en helt utrolig surrealistisk opplevelse.



Sitatet jeghar valgt er fra side 94
Når skal hun selv bli et voksent og disiplinert menneske, tro? Ofte gjør hun det hun har mest lyst til i stedet for det hun burde, fortaper seg over en bok, for eksempel, en blomst, et merkelig mønster i et tre, både Sven og døtrene hennes har ertet henne for det, at hun så lett distraheres, mister tråden, beskjeftiger seg med det unyttige i stedet for det nyttige.



Vil du ha -eller kanskje dele?- flere smaksprøver a´la vin av god, gammel årgang, hopper du videre -eller tilbake- til Flukten fra virkeligheten.

9 kommentarer:

  1. Morsomt å lese...hmm en bok om deg, den må jeg jo kanskje få lest:) Takk for smakebiten:) Ha en flott søndag:)

    SvarSlett
  2. Tusen takk for smakebiten:-) Denne må jeg få med meg, tror det er du som har gjort meg nysgjerrig på forfatterens bøker, jeg har enda ikke kjøpt en eneste en ...men det kommer.

    Ha en strålende Søndag:-)

    SvarSlett
  3. Åh, jeg kjenner meg i alle fall igjen i den smakebiten du har valgt ut. Jeg er veldig lett å distrahere på den måten, å heller velge unyttige og ufornuftige ting foran det motsatte. Det jeg har mest lyst til istedet for det jeg burde... (som nå, jeg burde skrive ferdig hjemmeeksamenen min istedet for å surfe rundt og lese søndagssmakebiter, hihi).
    Takk for tips om en forfatter jeg ikke har vært borti før. :)

    SvarSlett
  4. Leste nylig Britt Karin Larsens bøker om skogfinnene - helt fantastiske bøker (har skrevet omtaler på bloggen min). Nå er jeg blitt nysgjerrig på denne også. Takk for smakebiten.

    SvarSlett
  5. Oj, det må være en merkelig følelse! Jeg likte smakebiten veldig godt, og fikk lyst til å prøve meg på en av Britt Karin Larsens bøker etterhvert.

    SvarSlett
  6. Så fin smakebit. Dette er en bok jeg fikk veldig lyst til å lese. Ha en fin søndag :)

    SvarSlett
  7. Jeg har ikke lest noen av forfatterens bøker tidligere men har merket meg navnet på Anitas blogg. Å lese en bok om seg selv, nesten, hørtes skremmende ut. Smakebiten var veldig fin.

    SvarSlett
  8. Dette var en ukjent bok for meg, men det hørtes jo unektelig spennende ut å lese en bok om seg selv! :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvarSlett
  9. Har ikke lest noe av denne forfatteren. Takk for smakebiten, ha en fortsatt fin søndag. :)

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺