torsdag 10. mai 2012

Boktema- favorittforfatter på forbokstav G

Dagens boktema i Anettes bokboble denne uka er favorittforatter med forbokstaven G. Som tidligere nevnt her på bloggen, har jeg sannsynligvis den minste bokhylla av oss alle, og først fant jeg ingen forfatter på G i det hele tatt! Før jeg kom på at det måtte jo ikke være etternavnet som begynte på G- jeg kunne jo se om noens fornavn begynte på den valgte bokstaven... Og se hvem jeg fant: Gert Nygårdshaug! Mannen med hatten, faren til hobbyarkeolog og gastronom Fredric Drum og kriminaletterforsker Skarphedin Olsen! 


Og hjernen bak folkets favoritt, Mengele Zoo.- en av mine desiderte favorittromaner. Faktisk har jeg både lest boka og hørt Helge Winter-Larsen lese den, og jeg er ikke i tvil: den fortjente virkelig å bli kåret til Folkets Favoritt i 2007. Flere av Nygårdshaugs utgivelser har tema som kretser rundt miljø og naturødeleggelser, men likevel er det den utrolige variasjonen som betegner forfatterskapet aller mest. Hans første utgivelse var en lyrikksamling, men senere har han også gitt ut  barnebøker, noveller, krim, sjønnlitterære romaner, eventyr og en romantriologi i et erkjennelsesteoretisk tekstlandskap! (som jeg ikke har lest...)
Forfatteren er fra Tynset og gikk på Tynset Gymnas, ser man litt stort på det, er det der våre veier krysset hverandre! I mi tid het det riktignok Holmen VGS, men likevel... Det var først når Honningkrukken, første bok i serien om Fredric Drum, var med som gratisbilag i ViMenns påskeutgave i 2006, at jeg fikk øynene opp for forfatterskapet, ikke bare navnet og kuriositeten med felles skole...
Vil du lese mer om forfatteren finner du ei veldig ålreit uofisiell hjemmeside her , og vil du finne flere gode forfattere på G, kan du besøke Anette HER!




7 kommentarer:

  1. Har hørt om forfatteren men har enda tilgode å lese noe han har skrevet.

    SvarSlett
  2. Gert Nygårdshaug har jeg enda ikke lest noe av *skjems* men Mengele Zoo står hvert fall på skal lese listen min, om ikke annet. Han er favoritten til Biblioteksjefen vår så jeg får høre om han endel :-)
    Ha en riktig fin torsdag!

    SvarSlett
  3. Litt morsomt at du nevnte Gert Nygårdshaug. E-bøkene ligger på 40% salg på digitalbok denne uka dersom noen skulle være interessert:

    http://www.digitalbok.no/ukestilbud

    :-)

    SvarSlett
  4. Skjønner jeg må ta å kaste meg over denne forfatteren:) Mengele Zoo skal jeg virkelig få lest en dag og hans krimbøker høres veldig gode ut:) KindleJoy, nu fristet du meg:D Det klør i fingran:)

    SvarSlett
  5. Fantastisk flott innlegg! Dette er en av yndlingsforfatterne til husbonden, og jeg har mange ganger tenkt at jeg skulle lese noen av bøkene. Desverre har det ikke blitt enda, men det er jo aldri for sent :)

    SvarSlett
  6. Gert Nygårdshaug - MÅ leses! Takk for påminnningen!
    Har faktisk vært på litterturuka i Stavanger og hørt ham lese - gjorde inntrykk!
    Ønsker deg en glad helg!
    Pia xx

    SvarSlett
  7. En forfatter jeg ikke har lest ennå,
    det må sannelig gjøres noe med :)

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺