søndag 13. mai 2012

På øverste hylle

Jill Mansell

N.W. Damm & Sønn as/ Cappelen Damm, 2007
512 sider
Oversatt av Ida Bakke


En av disse tilfeldighetene som gjør at man kjøper/ låner/ får bøker man under normale omstendigheter ikke hadde ofret særlig mye oppmerksomhet. Og som man blir sittende og kose seg skikkelig med; det er ikke ofte man leser ei bok, og sitter og smiler i skjegget fra første til siste side- det gjorde jeg her!

Dette er første gang jeg leser ei bok av Jill Mansell, men det er sikkert ikke den siste. Hun har skrevet flere som kategoriseres som chic-lit og noen ganger er det akkurat det du trenger: lettlest, lettfordøyelig og i aller høyeste grad LETTFORNØYELIG!

Dette er historien om Nancy som akkurat har fått en gressklipper i julegave av mannen sin, og avslørt at han er utro, Carmen som er enke på tredje året etter at Spike døde av ovedose, Nancys mor Rose som gjerne river av seg armen for å hjelpe andre, og Rennie, Spikes bror og dermed Carmens svoger. Disse ender opp i Carmens store luksusbolig, og forviklinger, misforståelser, hemmeligheter og kjærlighet triller fram som erter ut av en pose! Naboer blandes inn, arbeidsgivere blandes inn og det er ikke ett eneste dødpunkt i løpet av de 512 sidene! Fantastisk!

Jeg har allerede skrevet at dette er chic-lit, men like mye kan det kategoriseres som ei ung-jente-bok. Mia på seksten år flytter nemlig inn i nabohuset, og bidrar sterkt til alle de overstående ingrediensene- hvilket gjør dette til en perfekt introduksjon til "voksenbøker" for jenter som er klare for å flytte fra barneavdelinga til voksenhyllene.
Anbefaler gjerne boka til alle som vil ha noe lettlest, hyggelig og morsomt å lese. Gav den fem prikker på terningen hos Bokelskere.no.

Vil du vite mer, så har Beathe skrevet mer utfyllende om boka HER.

2 kommentarer:

  1. veldig fin omtale:-)Jeg storkoste meg med denne boken:-)Så kjekt at du likte den,jeg har lest to bøker av forfatteren og jeg kommer til å kjøpe flere etterhvert. Liker å lese slike bøker innimellom og fikk sansen for Jill Mansell sine bøker.Andre forfattere innen den sjangeren som jeg har sansen for er Cecelia Ahern og ikke minst Carole Matthews. Tusen takk for link til min anmeldelse av boken! Ha en fin kveld:-)

    SvarSlett
  2. Kjempefin anmeldelse:) Skal så skjekke ut denne forfatteren for jeg har ikke lest noe av henne:) Det er så deilig å lese noen chic-lit bøker imellom slagene:) Ha en flott kveld:)

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺