torsdag 3. mai 2012

Bokelskende boktema

Det er fortsatt torsdag- og da er det tid for boktema i Anettes bokboble. I dag: fritt valg, så lenge det handler om bøker! Hmm.. Skrive om... gamle favoritter kanskje? Eller hva som ligger på vent i bokhylla? Nei... Bøker jeg aldri fullførte, da? Ikke det heller.. Får tenke litt mer...

Så gjorde jeg det- og plutselig kom jeg på det! Jeg vil fortelle dere om en fantastisk metode for å finne nye favorittbøker!
De fleste har sikkert stiftet bekjentskap med Bokelskere.no. Det er ganske lenge sida jeg begynte å "samle" bøkene mine der, mest for å ha ei oversikt over hva jeg hadde lest. Man kan organisere bøkene sine i "bokhyller" der man definerer systemet og kategoriene selv. Jeg er kjedelig; jeg sorterer kun etter årstall, og gir terningkast- og av og til favorittstjerne. Ellers kan man kommentere bøkene, kommentere andres kommentarer, notere gode sitater, "følge" andre bokelskere og veldig mye mer.
Bortsett fra å bruke Bokelskere som ei huskeside, har jeg altså funnet ut at den er genial når man vil finne nye favorittbøker. De har nemlig en tjeneste eller hva man skal kalle det, som er Bokanbefalinger bare for deg. Når du har registrert bøker, gitt terningkast og favorittstjerner, kan du velge om du vil ha anbefalinger som "harmonerer" med dine siste leseopplevelser, de du har gitt høye terningkast eller favorittstjerne. Klikk! Og vips: du får opp den ene boka etter den andre! Bøker som etter hva jeg har erfart er midt i blinken bare for deg. (Jeg vil tro disse anbefalingene blir bedre jo flere bøker man leser og jo flere terningkast man gir.) Men det stopper ikke der, skjønner du! Du kan klikke på boktittelen for å finne det nærmeste biblioteket som har den, gå rett videre til den aktuelle filialen og ganske enkelt reservere den! Nå vet jeg ikke om det er likeens over alt, men jeg får til og med en SMS fra boblioteket når den er klar til henting! Fantastisk! Og for virkelig å overbevise: hvis ikke ditt lokale bibliotek har den du vil låne, ordnes saken på null komma svisj via Norgeslån- dvs et annet bibliotek sender boka til ditt bibliotek; helt gratis! Når du har lest boka, leverer du den inn på hvilket som helst bibliotek, og de sender den tilbake dit den hører hjemme- også det uten at det koster deg ei eneste krone!

Jeg bare spør: er dette flott, eller???

3 kommentarer:

  1. Kjempeflott:) Bruker den selv noen ganger:)Men de fleste boktipsene henter jeg hos mine medbloggere eller så ser jeg hva andre leser på bokelskere:)Av og til går jeg bare å vandrer på biblioteket og snubler over gode bøker, men man kan jo snuble over dårlige også. Så bokanbefalinger, bare for deg er nok ikke dumt og titte på:) Ha en flott helg:)

    SvarSlett
  2. Kjempebra! Jeg lagde meg en gang en bruker, men desverre har ikke døgnet nok timer for mitt vedkommende, så jeg har aldri fått oppdatert den. Men en vakker dag.... ;)

    SvarSlett
  3. Suverent! Jeg har registrert meg på bokelskere, men har virkelig ikke tatt i bruk alle mulighetene. Det skjønner jeg nå. ;-) Takk for tipsene.

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺