torsdag 13. desember 2018

Årets siste diktlesesirkel. Et sammenbrudd og nytt forsøk

At jeg ligger etter skjema er i ferd med å etablere seg som regelen, og diktlesesirkelen er intet unntak. Jeg hadde skrevet et innlegg om den siste "oppgava" som var å lese en klassiker, var klar til å publisere stasen, da noe gikk galt. Grusomt galt. Jeg husker ikke nøyaktig meldinga som kom opp, men betydningen var klar: Publisering mislyktes. Prøv igjen. Og jeg prøvde igjen. Og igjen. Og tenkte: hhmm... Kanskje lagre først, så prøve igjen..?
Lagring mislyktes. Prøv igjen. 
Til slutt kom det opp ei lang regle, som jeg selvfølgelig ikke kan gjengi her, men betydninga var fortsatt krystallklar: ERROR! ERROR! INNLEGG SLETTET.
Jeg fikk et aldri så lite sammenbrudd, og følte virkelig at jeg kunne skrevet et sterkt og følelsesladet dikt om hvordan det føles å bli motarbeida av selveste O Store Internett. Det ble med tanken. Det ble med tanken å prøve å rekontruere innlegget også, men i dag har jeg satt meg fore å avslutte flere påbegynte ting. Jeg er generelt av den oppfatninga at halvgjort er undervurdertmen selv jeg ser at det finnes grenser for hvor halvveis man kan leve livet...

I kategorien "klassikere" var det jo mildt sagt mye å velge blant, men jeg endte opp med en dikter jeg har konkludert med antakelig må være den som har størst variasjon i produksjonen sin: Jakob Sande. Spennvidda er virkelig stor når to av de mest kjente diktene er gjengangere i henholdsvis julegudstjenester og student-nachspiel; "Det lyser i stille grender" fra 1931 og "Likfunn" fra debututgivelsen "Svarte Næter" som kom ut i 1929- det er ikke til å undres over at kristenfolket hadde delte meninger om Sandes diktning! Mye bannskap, makabre beskrivelses, vold, knivstikking, drikking og drap, hånd i hånd med de vareste julesamler... Jeg visste faktisk ikke at det var Jakob Sande som også var mannen bak "Det lyser i stille grender", før jeg leste om ham etter denne lesesirkelrunden. Som mange andre har stort sett forbundet ham med de grotesk-humoristiske diktene, men som sagt: usedvanlig stor variasjon!

Jeg har lest "Storm fra vest" ei samling som kom ut i 1931, året etter at han fridde til Haldis Moren (senere Vesaas) og fikk avskjed på grått papir. Dette gikk naturligvis hardt inn på unge Sande, og jeg har mer enn en gang i løpet av lesinga tenkt at her skinner det gjennom både bitterhet og kjærlighetssorg! Igjen denne spennvidda i følelsene som formidles.
For en relativt uerfaren diktleser, var det befriende enkelt og godt å lese dikt med rim og rytme. Ikke ett vondt ord om moderne dikt med svevende stemninger og skjulte tegn, men fra bunnen av mitt hjerte: det kan altså være like givende- og interessant å lese "gammeldagse" dikt der form og innhold er likestilt og lettfattelig.

Her er det som tittelen antyder mye hav og sjø, storm, uvær og stille. Det er Doggerbank og møte med draugen, natur og sterke krefter, men også, som nevnt, skjemt og ironi , humor og enda mer galgenhumor. Mange av diktene er bent fram makabre, som nevnt og vist...
Så vidt jeg har funnet ut, gav Jakob Sande ut sju diktsamlinger og tre (fire?) novellesamlinger, så her er det mer enn nok å boltre seg i. Ettersom alt (av dødsens naturlige årsaker) er utgitt før 2000, er alt digitalisert og tilgjengelig for alle på Nasjonalbibliotekstes nettsider- et uvurderlig og fantastisk tilbud flere bør benytt seg av!

Dette var årets siste diktrunde, og prosjektet har for min del vært lærerikt. Først og fremst har jeg lært at dikt ikke trenger å være uforståelig kaudervelsk- men at det kan være det.  Jeg har funnet ut at dikt ikke egner seg som e-bøker (les: ebokbib), ettersom dikt ikke bare er ren tekst, men at det visuelle ofte er viktig for at tankene og følelsene som beskrives skal komme til sin rett. I mange tilfeller er diktene i ei bok uten titler, og da kan det til og med bli ei utfordring å skille diktene fra hverandre, ettersom ebokbib da ramser opp teksten /-e uten opphold. En svakhet i systemet der, altså. En annen ting jeg har erfart, er at dikt er litteratur som utfra hver enkelt lesers erfaringsbakgrunn og livssituasjon enten kan skape sterke reaksjoner, eller man kan bli sittende som et måpende spørsmålstegn med hevede øyebryn og lure på hva i alle dager det er folk hoier så høyt for.

Det ryktes at det blir ny diktlesesirkel neste år, og jeg venter i spenning på hvilke kategorier det blir da. Jeg ser for meg at noen av årets temaer kan resirkuleres, og at det kommer til noen nye. Uansett er jeg klar for å bli med, og jeg trur faktisk det skal bli lettere å velge bøker neste år- nå har jeg både lært litt og fått mer erfaring! (Klapper meg sjøl på skuldra og sender tommel-opp til Artemisia.)




12 kommentarer:

  1. Haha - til Jakob Sande diktet, ikke til at du mistet innlegget. Det er kjipt! Likfunn er fantastisk bra og så visuelt som bare et dikt kan være. Skal se jeg velger Jakob Sande i en kategori neste år :-)
    Selv har jeg lest til sirkelen i november, Inger Hagerup, men har jeg fått skrevet? Niks! Kanskje jeg rett og slett skal klare å klore ned noen ord idag. Ble inspirert!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kor blir det av innlegget? (Ikke for å mase altså.:) Noen ord i kommentarfeltet mitt kvalifiserer til lodd også.:)

      Slett
    2. Ofte langt fra leseglede til skrivekløe.. Det går i rykk og napp, det viktigste er å kose seg :)

      Slett
  2. Kjedelig når ting skjærer seg på den måten, men det ble da en artig historie ut av det. Jakob Sande har jeg ikke lest noe av, ikke så mange andre klassikere heller skal jeg være ærlig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jakob Sande er absolutt å anbefale, faktisk så anbefalingsverdig at man ikke trenger å vente på neste lesesirkel!

      Slett
  3. Eg har begrensa (og ymse negative) erfaringar med dikt, men Jakob Sande er ein av få eg likar. Det er særleg kontrastene og spennvidda i forfatterskapet hans som fascinerer, som du også påpeikar. «Etter ein rangel» (I morgon skal eg byrja på eit nytt og betre liv. Trur eg) er eit anna kjent klassisk dikt frå Sande. Det same er nydelege «Vesle Daniel».

    SvarSlett
    Svar
    1. "Etter ein ranger" er slett ikke dårlig! "Vesle Daniel" så jeg nevnt et sted, så jeg får ta dere på ordet og lete fram det også :)

      Slett
  4. Uff ,så kjedelig å miste innlegg . Det skjedde meg en del før og da begynte jeg å kopiere, helt til jeg slutter, glemte det.. Jakob Sande er en artig dikter. Ikke at jeg har lest så mye av ham, men en klassiker er han jo.. Ikke i dag, i morgen osv .. Visste heller ikke at han skrev den fine salmen. Takk for godt bidrag. Kom gjerne med forslag til kategorier neste år . Ny flyr jeg straks hjem fra Canaria. .sitter i flyet og venter på takehoff. God helg 😃

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjedelig der og da, når ting går ad undas, men så ender det til slutt i glemmeboka, og man bretter opp ermene igjen :)
      Sikkert godt med noen dager i sol og varme- her er det endelig snø og kuldegrader... Hver din lyst!, osv ;o)

      Slett
    2. Ja, skjønner det.:)
      Ble bare en uke i Syden, hjemme siden fredags kveld nå.. For lite . Neste år blir det to uker i mørketiden.:) Trenger det for helsa.

      Slett
  5. Nei, så kjedelig at hele innlegget forsvant! Jeg hadde selv kommet med noen gloser som ikke egner seg "på trykk" da. Jeg har ikke lest noe av Sande men det vil jeg gjerne gjøre en gang. "Håsteins-hagen", litt morsomt for ungdomsskolen jeg gikk på het Håstein.

    Helt enig med deg ang dikt og ebøker, det har jeg prøvd men det blir ikke helt det samme så jeg har funnet ut at engelske bøekr og dikt MÅ leses på papir!

    Gleder meg allerede til neste års diktlesesirkel, dette var moro! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ooops.. Dere så ikke noe mistenkelig eller kjente noen stramme lukter i skolegården..?
      Blir spennende å sjå hvilke kategorier det blir i neste runde- jeg holder en knapp på at klassikerne dukker opp igjen ;o)

      Slett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺