onsdag 16. mai 2012

Boktema; 3 bøker jeg tar med til ei øde øy

Det er onsdag før torsdag, dagen før søttende mai- hva er vel mer naturlig enn å tenke ut hvilke bøker en ville tatt med til ei øde øy? Her regner det som om rene syndefloden er løs, og det virker nesten litt realistisk at man skulle måtte evakuere, om ikke til ei øde øy, så i hvertfall til en øde fjelltopp. Følelsen er nok ganske lik, skulle jeg tru.

 
Øya av Victoria Hislop må med, det sier seg jo nesten selv! En nydelig familiehistorie som strekker seg tilbake til Hellas og leprakollonien på Spinalonga på femtitallet. Jeg kjøpte boka første gang da den kom ut, lånte den bort og fikk den aldri igjen. Jeg kjøpte en ny på salg for noen år sida, hvilket betyr at den er hel og ren og pen og det egner seg jo bra når man ikke vet hvor lang isolasjonen blir ;o) 



Bok nummer to: Saman er ein mindre aleine av Anna Gavalda. Denne har jeg også lest før, men historien om Camille, Philibert, Franc og Paulette er søt og sjarmerende, gir leseren trua på det gode i mennesket og trua på at alt ordner seg til slutt. Man kan muligens få behov for både trøst og oppmuntring der man sitter, alene på ei øde øy eller fjelltopp...


Til slutt må man ha noe nytt. Man kan ikke leve i det uendelige bare ved å tygge drøv- man MÅ ha friskt påfyll! I dette tilfellet bør man man kanskje ikke gå for noe totalt ukjent, men heller satse på en forfatter som har gitt fine leseopplevelser tidligere, og sikte seg inn på noe som har fått mye positiv omtale. Jeg har valgt Roy Jacobsens gjennombruddsroman Seierherrene, som er omtalt som et rikt epos om vår egen tid, og det ufattelige spranget det norske samfunnet gjorde i løpet av et halvt århundre. Den strekker seg fra Helgelandskysten sommeren 1927 til Oslo våren 1990.

Med disse tre i bagasjen , trur jeg at jeg skal klare meg ganske lenge. Vil du ha mer inspirasjon til hvilke bøker du bør velge før avreise, bør du gå inn i Anettes bokboble her!

4 kommentarer:

  1. Fin liste du har med og jeg ville gjerne byttelånt med deg...om jeg kommer på en øde øy i nærheten av deg:-) de to første har jeg på vent den tredje noterte jeg meg for den har jeg ikke. Tusen takk for boktips og ha en riktig fin feiring i morgen:-)

    Hilsen Beathe

    SvarSlett
  2. Herlig innlegg:) Likte øya veldig godt og de to andre har jeg ikke lest, men nå notert ned:)Saman er ein mindre aleine ble jeg spesielt nyskjerrig på. Takk for tips:) Ha en flott kveld og feiring imorgen:)

    SvarSlett
  3. Flotte bøker! Seierherrene har jeg prøvd meg på flere ganger, men foreløpig har jeg ikke kommet lengre enn et par kapitler. Men jeg kan jo ikke gi opp, så en dag skal jeg prøve igjen :) God helg og klem fra Anette :)

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺