søndag 13. mai 2012

Smakebit på søndag #19#

Skal vi prøve oss på en ny smakebit, kanskje? Jeg har akkurat begynt på Alt jeg er, av Anna Funder. Hun hadde stor suksess med dokumentaren Stasiland, om hvordan det hemmelige øst-tyske politiet påvirket, kontrollerte og manipulerte innbyggerne i landet.
Dette er debutromanen- som både er slaktet og rost opp i skyene. Foreløpig konsentrerer jeg meg om å få satt personene på plass, både geografisk, tidsmessig og i forhold til hverandre, og er spent på hvordan dette utvikler deg!
Sitatet jeg har valgt er fra side 31, Toller har vært ved vestfronten under første verdenskrig, og forteller fra sanatoriet han ble sendt til etter et sammenbrudd.:
Nesen og overkjeven hans ble sprengt bort av en granat; et mørkt tøystykke dekker midtre del av ansiktet hans (...)
Theo begynner å spise, stikker skjeen inn bak i halsen og svelger som best han kan. Lyden er motbydelig. Han kommer aldri til å kysse en jente. Han kommer aldri til å jobbe. Han kan ikke snakke. Ute hedres de døde som helter, men her inne fylles de kvestede med skam.


Som alltid på en søndag kan du forsyne deg av flere smakebiter hos Flukten fra virkeligheten -eller hvis du har en ekstra go´bit kan du jo dele den med alle oss andre?!

          Nyt dagen!

10 kommentarer:

  1. Har sett at denne har blitt både slaktet og rost opp i skyene...selv gremmes jeg over smakebiten og den gjorde meg enda mer nysgjerrig på boken... kjenner at jeg vil vite hva som skjer. Tusen takk for smakebiten og ha en fin Søndag videre:-)

    SvarSlett
  2. Pleier det ikke være slik at det mest interessante bøkene både slaktes og roses om hverandre? Smakebiten gjorde i hvertfall meg mer nysgjerrig på boka.

    Ha en fin dag. :)

    SvarSlett
  3. Dette var en trist smakebit, men jeg ble også nysgjerrig.

    SvarSlett
  4. Jeg ble også nysgjerrig på denne boken som jeg ikke har hørt om før, sikkert sterk lesing!

    SvarSlett
  5. Høres grusomt ut, takk for smakebiten:) Gleder meg til å høre hva du synes om boken etterhvert:) Kos deg videre med den og ha en koselig søndag:)

    SvarSlett
  6. Takk for smakebiten på en bok jeg selv liker veldig goodt, så langt :)
    Ha en strålende dag!

    SvarSlett
  7. Uff, for en skjebne! Men interessant smakebit som gjorde meg nysgjerrig på resten av boken.

    SvarSlett
  8. Grusom og trist smakebit:/
    ps: Fin blogg du har.
    Ha en fin søndag videre:)

    SvarSlett
  9. En grotesk smakebit... ;)

    SvarSlett
  10. Uff, fikk vondt av denne smakebiten! MEn jeg har hørt mye om boka, og vil gjerne lese den en dag!
    ENJOY!
    Pia xx

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺