onsdag 7. november 2012

Ønsker meg og gir bort

Forfatterfruen Karen er en av dem som har bidratt til at bokryggpoesi har nådd ut ti massene og folk flest. Og for en gangs skyld er jeg også en av disse, den store hopen av Hvermannsen og Flest!
Nå har bokryggpoesien blitt samla i ei bok, og den kan man vinne hvis man stokker sine egne bøker på rette måten og får lagt dem til som et dikt. Ettersom jeg ikke nødvendigvis samler på bøker, er det ikke så store variasjonsmulighetene jeg har, men bare ved å bytte om på et par av  titlene, blir jo inntrykket litt forskjellig, bare sjå her:

La meg synge deg stille sanger
før du sovner
En sang om lengsel
i lys av månen
Dronningen sover






 Eller sånn:
La meg synge deg stille sanger
før du sovner
En sang om lengsel
Dronningen sover
i lys av månen






Ikke godt å si hva som er den beste versjonen...

Uansett, så er det ikke bare det at jeg ønsker meg ei bok, men jeg har et par å gi bort også!
Mia Ajvide har gitt ut  De glemtes forbund, som jeg begeistra har skrevet om her. Mia er gift med John Ajvide Lindqvist som også er forfatter. Han er nok mest kjent for La den rette komme inn, som også er filmatisert. Den siste boka hans, La de gamle drømmer dø, kom tidligere i år, og inneholder ulike tekster, noveller, sketsjer, kåserier og litt sånn forskjellig.
Disse to bøkene kan bli dine hvis du legger igjen en kommentar under dette innlegget, gjerne med et tips om ei bra bok du synes har fått for lite oppmerksomhet og som du vil at flere skal få lese!
Hvis flere er interessert, blir det trekning mot slutten av uka ;o)

(Bøkene er leseeksemplarer fra forlaget, veldig forsiktig lest en gang)

11 kommentarer:

  1. Dette var flotte dikt,Berit!:-) Lykke til i konkurransen, de bøkene du gir bort vil jeg gjerne være med i trekningen på for jeg har ikke lest noen av dem. Når det gjelder bøker som jeg vil at flere skal lese vil jeg trekke frem en bok som er basert på en sann historie og som jeg har lest 2 ganger. Den heter "Faren" og er skrevet av Sylvia Olsen.

    SvarSlett
  2. Flott dikt! Og Bokryggpoesi ser ut til å være en artig bok, som jeg også kan tenke meg å bruke som julegave i år. Og så kan jeg gjerne tenke meg å vinne bøker! Det blir aldri nok av dem! Herved "påmeldt" hos deg.

    Mange bøker som jeg vil at andre skal lese, men velger "Vinterhjerte" av Siri M.Kvamme. Trist roman om det å se og bli sett.

    SvarSlett
  3. Til aariho: "Vinterhjerte" er fin, men jeg vil anbefale deg å lese Siri Kvammes nye roman "Nattgjengar" også. Poetisk språk, sterk. Om det å miste et barn.

    SvarSlett
  4. Virkelig et kjempefint bokryggdikt - i begge versjoner! :) Og siden jeg nå først er her, deltar jeg gjerne på konkurransen også, jeg! Ei bok som jeg syns hadde fortjent mer oppmerksomhet, er Gunhild Øyehaugs "Vente, blinke". Den er helt utrolig fin!

    SvarSlett
  5. To flotte dikt! Jeg falt helt for versjon 2 :-)

    Jeg har bokkafe på jobb en gang i måneden og en bok jeg snakket om sist er; Jo fortere jeg går, jo mindre er jeg av Kjersti Annesdatter Skomsvold. Det er en bitte liten bok, men med et sterkt innhold. Den handler om Marthe som er en gammel og ensom kvine. Mannen hennes er død og hun må finne ut av hvordan hun skal, både klare de daglige tingene, men også sette spor etter seg.
    En sterk fortelling.

    SvarSlett
  6. Jeg ønsker meg også bøker!
    Boka jeg synes flere bør lese er Tilfeldigvis- Arialfootlights forhistorie av Silje Fretheim. Uforglemmelig, fantastisk!
    KLem fra Anita (du vet hvor du finner meg, selv uten blogg/ adresse :-)

    SvarSlett
  7. Flott dikt! Stemningsfult og vakkert!
    Jeg vil veldig gjerne vinner bøker :-) Har ikke rukket og lese noen av disse enda, men de står på leselista. Jeg syns virkelig flere bør lese Adrian Posepilt av Kristian Kristiansen. Boka kom ut i 1950, og en må nok på biblioteket for å få tak i den, men den er en nydelig leseopplevelse syns jeg. Også helt fabelaktig innlest av Hallbjørn Rønning på lydbok.

    SvarSlett
  8. Åååå! John Ajvide Lindqvist er en av favorittene, jeg har lest alt. Det vil si at jeg allerede har lest La de Gamle drømmene dø. Likevel vil jeg hive meg med. Det er ikke værre enn at jeg gir den bort til en heldig gris. Jeg visste ikke at kona hans skrev bøker også. Den må leses! Hver gang jeg er innom bloggen din finner jeg noe jeg *må* lese og skrive ned. Evig søndag, Oppfinnelsen av Hugo Cabrett med flere.. Fin boksmak du :-)

    En bok jeg synes flere skulle lest er Den siste samurai av Helen Dewitt. Og alle de lette og deprimerende novellene til Etgar Keret.

    God helg!

    SvarSlett
  9. Jeg glemte å si jeg liker det første diktet best. Jeg var ikke forberedt på at dronningen skulle 'dukke opp'. Det var flott :-D

    SvarSlett
  10. Jeg likte begge diktene jeg, men dersom jeg må velge så likte jeg dikt to aller best :-) Jeg er enig med Anita over her om at Silje Fretheims bok: Arial Footlights Forhistorie bør bli lest av mange, i tillegg så vil jeg anbefale Nekronauten av Lajla Rolstad.

    SvarSlett
  11. DU HAR VUNNET BOKRYGGPOESIBOK! :) http://forfatterfruen.priv.no/og-bokryggpoesivinneren-er/

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺