lørdag 24. november 2012

Jeg forbereder meg

Det er noe litt magisk ved 24. november. Det skjer ikke noe spesielt, ingen feiring, ingen fest- men det er det at vi har akkurat én måned igjen til jul! Og da kan til og med jeg, som av prinsipp ikke vil starte med juleforberedelser for tidlig, forsiktig begynne å finne fram årets julebøker, om ikke anna!
Her er en presentasjon av de jeg har valgt- og hvorfor det ble akkurat disse!

Norges vakreste julehjem, Schibsted Forlag, 2012.
Alle damer liker å kikke i interiørblader, drømme seg bort og kanskje få idéer til prosjekter i sitt eget ringe hjem- ikke sikkert alle hadde trudd det, men jeg er altså intet unntak! Her får du et supert utvalg av hjemme-hos-artikler fra magasinet Maison; det oser av kvalitet, estetisk sans og eksklusivitet, men også av hyttehygge, tradisjoner, tømmervegger og raust med julehygge fra perm til perm! Mens man kjøper det ene julebladet etter det andre, kan man ta fram denne boka år etter år, og stadig risikere å komme i den rette stemninga. Ypperlig julegave også, gjerne i stedet for anna interiørnips til de som har denne tilbøyeligheta...

Julebrevpikene Karin B. Persen.
Silke Forlag, 2012.
Usedvanlig mange bokblogger har visst mottatt denne fra forlaget, og blogget usedvanlig positivt om den. Da blir jeg automatisk en smule skeptisk, men også en smule nysgjerrig... Da jeg fant den som e-bok til den nette sum av 129 kroner, var ikke valget så vanskelig!
At boka viser seg å være inndelt i "dato-kapitler" er en god bonus; da blir dette årets julekalender, ikke adventskalender! Mens en adventskalender går over 24 dager, dekker julekalenderen min romjula også! Særdeles godt fornøyd med det, selv om det ikke ser ut til at jeg får "åpne luke" hver dag. Pytt-pytt; jeg kan kanskje spe på med en sånn billig sjokoladekalender i tillegg? Eller forresten; jeg er voksen og kan spe på med litt skikkelig julesnop de dagene det ikke blir bok-luke, jeg trenger jo ikke å la meg avspise med en stusselig mikro-sjokoladebit lenger ;o)

GOD JUL Hvor er du? Beate Grimsrud,
Cappelen Damm, 2012.
Jeg ble helt stum av den prisbelønnede boka hennes En dåre fri, og da jeg så at hun skulle komme med ei ny- og julerelatert bok, og så den lekre framsida ble jeg veldig entusiastisk. Når jeg nå sitter her med boka i hendene, er jeg enda mer sikker på at dette var et godt valg! Bildet her er fra forlagets sider, men yter desverre ikke det nydelige coveret full rettferdighet- detaljer forsvinner, fargene er egentlig mye dusere og det viser (naturlig nok!) ikke baksida som er minst like vakker som framsida. På innsida av permene er det kart over stjernehimmelen, og spredd utover sidene finner man bilder fra barndommen og ungdommen. Boka handler om "Julaftener jeg har levd, steder jeg har sovet og søsteren min" og begynner sånn:
Det er julaften to tusen og elleve. Storesøster Torunn og jeg ligger i hver vår sovepose i sanden i Wadi Rum-ørkenen i Jordan. 
Jeg ligger begravet som julepresangene jeg ikke ville ha som barn, og som jeg sparte til sommeren i en rosemalt kiste og siden gravde ned i en grop i hagen.
Jula er ikke bare fest og moro, jeg ser virkelig til å lese denne, trolig blir det en fin leseopplevelse og en motvekt mot tvangshygge, kos, glitter og glansbilder. 

Vinter og jul med Kjell Aukrust, lydbok Cappelen 2007, lest av Toralv Maurstad. Til tross for det jeg skrev over om tvangshygge, kan jeg ikke annet enn fryde meg over Aukrust! Vinter, nymåne, frostrøyk, knirking fra beksømsko mot snø... Sju og tredve mil nordover, litt øst og oppover...
Lun humor og varme tradisjoner.
Forresten; Nrk hadde tidligere i høst ei avstemning for å avgjøre hvem som var den morsomste norske forfatteren, hvem andre enn gode, gamle Kjell kunne vinne den kåringa??

Sånn! Med disse i lesekroken blir jeg nok klar til å ta i mot jula, tenker jeg!

5 kommentarer:

  1. Så koselig med all julelitteraturen! Skal sannelig samle noe jeg også, når eog kommer meg hjem.(Besøker barnebarn i Bodø for tida.)

    SvarSlett
  2. Fine julebøker! "En dåre fri" har jeg stående i bokhyllen og gleder meg til å lese den, så juleboken fra Grimsrud kunne jeg godt tenke meg.

    SvarSlett
  3. Jeg har også veldig, veldig lyst til å lese Grimsruds julebok, og enda mer nå etter denne fine presentasjonen din:)

    SvarSlett
  4. Hei Berit. Du er en av vinnerene av giveawayen min. Kan du sende adressen din, så sender jeg en miniakvarell.

    SvarSlett
  5. Synes dette var fine bøker, liker utseendet på et par av dem :) God jul,Berit!

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺