fredag 9. november 2012

Framtidige favoritter

Det er Bokelskerinnen som hver fredag legger ut sine egne, og samler andres Fremtidige favoritter. Nå er det ikke spsielt populært å ønske seg dårlig vær, men hvis Meteorologisk får innertier på de dårligste prognosene sine i mårra,
 ja, da blir det en perfekt dag til å dykke ned i det jeg ganske sikert kan garante vil bli  en favoritt, nemlig ei lita boka Britt Karin Larsens gav ut på vesle Emilia Forlag i fjor, Den lykkelige vandreboka. Det er ingen hemmelighet at Larsen er min favoritt favoritt-forfatter, og jeg sparer bøkene hennes... Jeg vet de er der, og jeg venter med lesinga, for da vet jeg at jeg alltid har noe godt i vente... Nå har jeg satt av lørdag 10. november til å bli med Britt Karin til fjells, det kan bare ikke bli feil! Jeg har bestandig elska fjellet, mens hun ble 43 år før hun oppdaget det. Forlaget skriver blandt anna at boka først og fremst er en guide til de gode møtene med naturen og en selv, som venter alle som gir seg vandringen i vold, i skog og fjell. Ingen leser kan unngå å bli smittet av livsgleden som lyser fra hver side.
Til tross for at jeg er mer enn overbevist om at Den lykkelige vandreboka må være skrevet spesielt for meg (!), er det ei anna bok jeg nesten gleder meg enda mer til, også den fra Britt Karin Larsens hånd. Bok nummer fire om skogfinnene i grensetraktene mellom Norge og Sverige på attenhundretallet. Larsen har en helt unik evne til å gjøre både menneskene og naturen virkelig, og hun har en rytme og flyt i språket som gjør at leseopplevelsene blir helt spesielle. Her setning er pusset og filt ned, til man sitter igjen med noe som best kan sammenlignes med vakker musikk. Hvis du synes jeg ble litt i overkant revet med nå, så skjønner jeg at noen kan mene det, men jeg mener det virkelig; hun skriver så ubegripelig fint- også om vonde og vanskelige emner.
Men, tilbake til det med fremtidige favoritter.  Før snøen kommer er ute i butikkene til uka- så langt strekker framtida seg i denne omgang ;o)

5 kommentarer:

  1. Hei! Dette var et flott og begeistret innlegg.:) Har kikka en del på Larsen bøker om finnskogen og tatere og vil nok else dem en dag. Likedan den fjellboka, den har jeg ikke hørt om..Jeg elsker også å gå i fjellet..)

    SvarSlett
    Svar
    1. Da må du skaffe deg denne boka! Omtale kommer nok rett over helga, den ser utrolig fin ut (sjøl om heg har massevis av fjellbilder som er finere enn det de har brukt på framsida her...) Gleder meg til å les den- sakte...

      Slett
    2. Har kikke på den hjemmsiden og boka er jo billig.. Må skaffe den altså. :) Skal se etter omtalen din først..Takk for tips.

      Slett
  2. Jeg har lenge hatt lyst til å lese Larsens bøker om Skogfinnene. Jeg tror det er en serie som vil appellere til meg, og jeg har hørt at de også holder høy kvalitet rent språklig sett. Vandreboken er et gavetips til noen jeg kjenner :)

    SvarSlett
  3. Etter jeg hørte om vandrerboka, fikk jeg også veldig lyst å lese den enda jeg ikke er noe tur menneske:) Før snøen kommer gleder jeg meg også til, men må lese de andre bøkene om Finnskogen først:)

    Ha en fin kveld:)

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺