lørdag 11. oktober 2014

Svøm med dem som drukner, av Lars Mytting

Lydbokforlaget/ Gyldendal, 2014
Spilletid: 12 timer, 50 minutter
Lest av Axel Aubert
Lydfil fra forlaget.


Da Edvard Hirifjell var tre år gammel, døde foreldrene hans under merkelige omstendigheter i en avsperret skog i Frankrike. Gutten overlevde, men var søkk borte i fire dager, før han helt uforklarlig ble funnet utenfor et legekontor på en annen kant av landet. Edvard vokste opp temmelig isolert på en gård sammen med besteforeldrene- i hovedsak er det bestefaren som tar seg av ham. Alle fra Hirifjell blir sett litt rart på, det har med krigen å gjøre, at brødrene der valgte hver si side, at odelsgutten aldri kom hjem da den var over, det merkelige som hendte i Frankrike i 1971, at de isolerte seg fra bygda. Blant annet. Enkeltting som til sammen blir noe å snakke om, som man kanskje skjønner best, den som har sett bygdelivet (og bygdedyret) på nært hold.
Da bestefaren dør og Edvard som eneste slektning må begynne å organisere begravelsen, får han vite at det står ei kiste klar hos begravelsesbyrået i bygda. En bemerkelsesverdig flott kiste av flammebjørk, en konge verdig! Aldri har noen sett ei så for seg gjort kiste, aller minst i Saksum!
Spørsmålene hvem, hvorfor og når, utløser et ras av nye spørsmål, og det ender med at Edvard følger et spor som først fører ham til Shetland og derfra videre til stedet hvor foreldrene døde.
Temaet er slett ikke nytt: et dødsfall avslører familiehemmeligheter og fører til ei reise til ukjente steder for å lete etter svar. Likevel: jeg synes denne utmerker seg ved at den er så godt forankra i det rotnorske, og at den er så rik på fine detaljer og observasjoner, og ikke minst er forfatteren flink med ord! Han nøyer seg ikke med å fortelle historien rett fram, men har tatt seg tid til å lete fram de helt riktige ordene for å sette leseren i rett stemning. Noen vil kanskje ha innvendinger og synes det kan bli for mye av det gode, men jeg liker det veldig godt, se bare hvordan han beskriver gården og bygda hvor Edvard vokste opp:


I tillegg synes jeg boka har god konstruksjon (kan man si det om ei bok?) Det legges ut mange spørsmål og ledetråder, spor og snubletråder. Den skal ha god fantasi den som klarer å løse mysteriene før forfatteren avdekker svarene! Det er fantasifullt, oppfinnsomt, troverdig, uforutsigbart og veldig-veldig underholdende!

Nå har jeg altså hørt lydbok-utgava, lest av Axel Aubert. Han leser godt og med passe innlevelse- lydbøker skal ikke være overdramatiserte! Men. Det er et lite men her. Når det kommer til dialoger, skjer det noe rart. Gamlepresten blir en knirkete fintrønder, uten at jeg kan huske at han blir omtalt som annet enn gamlepresten, uten noe geografisk tilknytning til Trøndelag. Agnes Brown og dama på utenlandstjenesten hos opplysningen lider litt samme skjebne, mens den ungjenta han møter på Shetland blir hektisk og får litt preg av å være i overkant knapp, sur og snerpete- noe som ikke passer særlig godt til ordene og handlingene hennes. Heldigvis er består boka aller mest av Edvards tanker og observasjoner, så disse irritasjonsmomentene får ikke ødelagt lytteopplevelsen ;o)

Boka har fått mye og positiv oppmerksomhet i pressen, og jeg regner med at flere bokbloggere vil plukke den opp etterhvert. Mens jeg venter på andres reaksjoner har jeg lånt Myttings forrige bok, "Vårofferet" på biblioteket- tenk den har jeg ikke fått med meg, enda så godt jeg likte debutromanen han "Hestekrefter" utrolig godt! (Den har jeg nevnt før, men ikke skrevet en fullstendig omtale om).

Bortsett fra at bildet mangler nok ei valnøtt, illustrerer den litt leseopplevelsen jag har hatt: En gammel høvelbenk, en spesiell kniv med håndsmidd blad og et spesielt skaft, ei vingefjær fra en ørn, haledusken fra et ekorn (fant den da jeg var på tur i skogen med Pippa, og hadde lydboka på øret. Ekornet var nylig spist opp, trulig av en rovfugl). Du skjønner betydningen av de forskjellige tingene da du har lest boka ;o)

Terningkast fem hos bokelskere.no.
Anbefales til alle som liker gode fortellinger med et visst historisk innslag!

*****************************************************************
Jeg glemte jo helt å sette inn dette kartutsnittet! Jeg kan virkelig ikke annet enn tru at godeste Mytting er godt kjent i dette området ;o)
Statsallmenninga i Ringebu/ Hirkjølen og Imsdalen
Dette område er et av de områdene jeg sjøl kjenner aller best! Riktignok er det ikke noe som heter Hirifjell, men inspirasjonen er det vel ingen tvil om hvor kommer fra?
Og forresten... Når det gjelder den første boka han skrev, Hestekrefter... Det er noen episoder der som sikkert er morsomme for "vanlige" lesere, men de er rett og slett ubetalelige for de med litt lokalkunnskap! UBETALELIG!!! Fjellstyrekontoret, oppsynsmannen Sommer med den legendariske kommenteren om at "Her er det jeg som er staten!" Innertier, spikeren på hodet og fem gange tjue blank!
Igjen: heia Hirifjell!!!

8 kommentarer:

  1. Denne boka har jeg tenkt å lese. Har registrert at den har fått mange fine anmeldelser og tematisk interesserer den meg. Sikkert en fin lydbok, da Aubert er en god oppleser, synes jeg..:) Skummet bare gjennom din omtale nå, siden jeg skal lese boka selv, men det var betryggende at du likte den.:) Liker også at han skriver bredt bokmål. Det fikk jeg med meg… Ha en fin helg.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det med bredt bokmål tenkte jeg ikke på, men det var nok fordi jeg hørte den og ikke leste sjøl. Prøver å være mest mulig konsekvent når jeg skriver, men det er veldig lett å bli påvirka av alt og alle som er mer konservative i målformen. Ja til mer brei bokmål!!!

      Slett
    2. Ja, ikke sant.. Jeg snakker jo egentlig ganske bredt, har røtter i både østlandsdialekt (halden) og bred Verdalsdialekt, og østbyTrondheimsk-- og tenker jeg bør skirve sånn, men det vikler seg stadig inn finere former, og så blir jeg som deg, inkonsekvent..Mora /moren, boka/ikke boken, gata/ ikke gaten-- osv.. (selv om bergenserne får fnatt.;) hei hei Tine)

      Slett
    3. Vi er noen svake, lettpåvirkelige sjeler. Rart åssen vi lar oss styre, men nå er det kanskje på tide å gjørra opprør mot dem derre bergensera?
      (Hei-hei, Tine! Hei-hei Beathe!)

      Slett
  2. Så flott omtale du har skrevet! jeg har hørt denne nå mens vi har vært på tur i Italia, og hørte den ferdig i går kveld. Håper mange får øynene opp for denne flotte romanen, det er den virkelig verdt :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Stor fortellerkunst, er det ikke det man sier? Spent på omtlen din når den kommer!
      Heia Hirifjell!

      Slett
  3. Denne boka begynte jeg på i dag, etter anbefaling fra sjefen min på Ark hvor jeg jobber, og jeg falt pladask med det samme. Jeg elsker allerede språkperlene og finurlighetene og er utrolig spent på å få vite hvordan det hele ender :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Det gleder meg at flere finner fram til denne fabelaktige romanen! Jeg har henta den forrige romanen hans, Vårofferet, på biblioteket, og er spent på den!

      Slett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺