tirsdag 23. september 2014

Kan man be dem som drukner om å vente på tur?

Det er på en måte det de gjør her, nemlig. Nå. Dessverre, må jeg vel nesten si... Jeg burde jo gjøre alt for å redde dem, ikke bare stå der såre fornøyd, dele ut kølapper og be dem om bare liten smule tålmodighet:
"Jeg skal bare gjøre meg ferdig med en bursdagsgave her først!"
Ufølsomt og ufint. Ikke så mye mer å si om det.

I dag har jeg akkurat begynt på Sue Monk Kids "Bursdagsgaven" som handler om Sarah som får en heller spesiell gave av foreldrene på 11-årsdagen: hun blir eier av Handful/ Hetty, som skal være slaven/ kammerpiken hennes. sarah finner hele ideen om at noen skal kunne eie et annet menneske direkte frastøtende, men hva hjelper det? Ikke en døyt!
Forholdet mellom de to jentene og hendelser på bomullsplantasjen i Carleston, beskrives vekselvis med Sarah og Handfuls stemmer.
Jeg så en plass at den ble sammenlignet med "Barnepiken", men selv får jeg flere assosiasjoner til bl.a "Noen kjenner mitt navn" og "Helbredelsen". Foreløpig liker jeg både historien, måten den er bygd opp og de to innleserne, og er selvfølgelig spent på fortsettelsen.

Neste lydbok på agendaen er Lars Myttings storslåtte familiehistorie som blant annet tar med leseren til Gudbrandsdalen, Shetland og Frankrike.
Mytting er trulig best kjent for den ved-boka, den kom jeg meg ikke gjennom, men fra andre som faktisk har gjort det, har jeg lært at det ikke spiller noen rolle for vedtørken om man legger den opp i kost med nevera opp eller ned...
Da var jeg langt mer begeistra for hans forrige roman "Hestekrefter" som kom i 2007. Det er ei av uhyre få bøker jeg har lest mer enn en gang, og garantert den eneste jeg har hatt høytlesning fra- og høstet både latter og applaus!
Når jeg i tillegg har lest en god del superpositive avisanmeldelser (...skal du lese bare en roman i år... Julegave til alle lesehester... ), sier det seg sjøl at JEG GLEDER MEG!!

Ettersom det er tirsdag og Beathe har kontroll på kalenderen, er det fullt mulig å la seg friste av det andre har på vent- og der regner jeg med at det finnes både klassikere, nyheter, overraskelser og noe for enhver smak :o)

7 kommentarer:

  1. Måtte lese den overskriften flere ganger, og skjønte ikke bæret før jeg scrollet ned. Får skylde på at det var tidlig på morgenen, før kaffen :) Jeg kan også tenke meg å lese Mytting sin bok, vi får se hva dagene bringer. Ha en super tirsdag!

    SvarSlett
  2. Bursdagsgaven har jeg lest. Likte boken og har lest flere bøker om det samme grusomme tema.

    SvarSlett
  3. Begge disse bøkene står på vent i hylla mi :-) Nå blir det nok til at jeg leser Svøm med de som drukner først, siden jeg skal prøve å komme meg gjennom en god del norske bøker fremover. Men jeg gleder meg også til å lese Bursdagsgaven for jeg har likt så godt Kidds tidligere bøker.

    SvarSlett
  4. Begge disse ligger på vent her hos meg også. Kos deg med lesingen, eller lyttingen blir vel mer riktig å si :-)

    SvarSlett
  5. Hehe, måtte le av overkrift og Tine kommentar.. Jeg fant heller ikke sammenhengen før i dag, men nå gjjør jeg.. :) Må jeg lese Mytting også? ;) sukk..

    SvarSlett
  6. Gled deg til Mytting! Jeg vet ikke hvordan boka fungerer som lyd, men romanen slukte jeg i alle fall i løpet av et par dager! Dette må bli høstens største norske roman :)

    SvarSlett
  7. De verkar väldigt bra båda två - tusen tack för tips! :-)

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺