tirsdag 19. januar 2016

Bokhyllelesing 2016

Som nevnt i et tidligere innlegg, har jeg plukket ut bøker til Heddas bokhyllelesing 2016. Planen er å henge med på åtte av de ni rundene. Noe skuespill har jeg ikke stående (ulest) her, men hvis jeg får et innfall (eller anfall) da vi nærmer oss uke 39, er det en ørliten mulighet for å finne ei ulest bok som har blitt dramatisert og satt opp på ei teaterscene. Det skal vel noe til at det blir noe av, kjenner jeg meg selv rett. Uansett skal jeg si meg godt fornøyd hvis jeg klarer å få bukt med disse bøkene innen avtalt tid:

FØRSTE RUNDE - Uke 3, 18. januar - 24. januar: - Les ei bok med rødt omslag
Mitt valg: "Duft av parfyme" av Kathleen Tessaro. Jeg er godt igang, boka viser seg å være av det lettleste slaget, foreløpig uten de helt store overraskelsene- i grunn helt som forventa! Ut fra hva andre bloggere skrev da boka var ny, regner jeg med at både spenningsnivå og overraskelsesraten tar seg opp etterhvert.

Rød hatt, rød kåpe, røde sko- rødt nok for meg!

ANDRE RUNDE - Uke 9, 29. februar - 6. mars: - Les ei bok som opprinnelig er skrevet på tysk
Mitt valg: "Sommerfugløya" aav Corina Bomann

TREDJE RUNDE - Uke 15, 11. april - 17. april - Les et middelalderverk (fra mellom år 500-1500) (NB: Her kan du velge definisjon - et verk som er skrevet i middelalderen, eller ei bok der handlinga er lagt til middelalderen.)
Mitt valg: "Kransen" av Sigrid Undset

FJERDE RUNDE - Uke 21, 23. mai - 29. mai - Les ei novelle- eller diktsamling fra 2000-tallet
Mitt valg: "Hans Børli/ Skogsus" av Jørn Areklett Omre

FEMTE RUNDE - Uke 27, 04. juli - 10. juli - Les ei bok på svensk eller dansk
Mitt valg: "Stallo" av Stefan Spjut

SJETTE RUNDE - Uke 33, 15. august - 21. august - Les en oppfølger
Mitt valg: "Husfrue" av Sigrid Undset

(SJUENDE RUNDE - Uke 39, 26. september - 02. oktober - Les et skuespill av en norsk forfatter)

ÅTTENDE RUNDE - Uke 45, 7. november - 13. november - Les ei bok av en forfatter som har mottatt Nobelprisen i litteratur
Mitt valg: "Korset" av Sigrid Undset

NIENDE RUNDE - Uke 51-52, 19. desember - 31. desember - Les ei julebok
Mitt valg: "Letters from Father Christmas" av J.R.R og Baillie Tolkien

Når bøkene listes opp slik, ser jeg at dette antakelig blir årets mest feminine bokhyllelesing: Hovedsaklig kvinnelige forfattere, kvinnelige hovedpersoner, damebøker... Vel slik ble det nå en gang, og jeg er spesielt godt fornøyd med at jeg skal lese hele trilogien om Kristin Lavransdatter! En middelalder-roman, en oppfølger og en nobelprisvinner- jeg håper og trur at jeg oppdager at dama helt ufortjent har blitt forbigått i stillhet til nå, og jeg gleder meg faktisk til å lese alle disse bøkene etterhvert!

6 kommentarer:

  1. Mange interessante bøker her. Var ikke klar over at vi skal lage lista ferdig nå. Har bare valgt bok for de to første rundene hittil. Første boka er av Carolina De Robertis, "Kjærlighetens tango". En rød bok!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er nok litt hipp som happ om man bestemmer seg for bøker med en gang, eller tar det etter hvert. Jeg tenkte det var greit å plukke ut de som passet til de forskjellige emnene med en gang, så kan jeg konsentrere meg om andre bokhyllebøker i januar og februar- med unntak av lydbøker har jeg sjølpålagt inntaksstopp av nye bøker før mars!

      Slett
  2. Jeg er imponert over at dere klarer disse utfordringene med bare bokhyllebøker. Jeg hadde ikke hatt sjanse i havet :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå ja: det gjenstår å sjå om vi klarer å gjennomføre, da! Inspirasjon til å lese det man allerede har stående er ikke dumt, og et triks for å klare å stå imot trangen til å skaffe enda flere, er rett og slett å vente med å sjekke forlagenes nyhetsbrev og kataloger...

      Slett
  3. Jeg syntes dette er en helt ypperlig måte å få lest noen av bokhyllebøkene på som stadig hoper seg opp!Et av målene mine dette året er å ikke be eller takke ja til så mange leseeksemplarer som jeg har gjort tidligere, rett og slett fordi jeg ikke klarer å lese alt. Det gjenstår selvfølgelig å se hvor flink jeg er gjennom hele året, men foreløpig ser jeg frem til å gjøre et lite dykk i bokhyllene mine. Ser ut som noen fine bøker du har valgt deg ut, Berit. Den du har i runde to har jeg også liggende men hadde ikke fått med meg at den opprinnelig var skrevet på tysk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Da er vi helt på bølgelengde når det kommer til nyheter vs hyllebøker! Det blir vel umulig å holde seg helt unna nyhetene, men foreløpig er målet to måneder, så får vi sjå hva det blir til etter det.
      Sommerfugløya var den eneste jeg fant som er skrevet av en tysk forfatter, så "valget" var ganske så lett ;o)

      Slett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺