mandag 7. april 2014

Veldig liten, veldig god idé!

Var det noen som så nyhetene på nrk i går kveld? Innslaget om den ombygde telefonkiosken i London? Telefonkiosker blir ikke akkurat rent ned av folk som skal ringe hjem for å si de blir forsinka til middag lenger, så de fleste har forfalt mer og mer. Til televerket der fant ut at de bare kunne begynne å selge unna.
Da er det jo heldigvis slik at det finnes kreative- og litteraturelskende vesner rundt omkring! Et mikro-bibliotek ble ett av resultatene!
Jeg -og helt sikkert flere med meg- har bøker som ikke kommer til å bli lest/ er lest ferdig, og da må vel dette være en fabelaktig måte å gi de bøkene et nytt liv, eller hva? Man finner massevis av bilder på nettet; det er bare å google i vei, ta fram hammer og sag, sortere litt i hyller og kjellerboder, så er man i gang ;o)
Min absolutte favoritt; sikkert fordi det er snø på bildet ;o)
fin denne også!
Super for hagebøker og strandlektyre
Og for de mer urbane; kanskje ikke så lett å snekre sjøl, men idéen kan jo gis videre til byråd og kommunestyrer!
I USA- drømmenes land- der har de en organisasjon for private mikro-bibliotek! Tenk det!! Mon tru om noe sånn kunne fungert her i landet? Om bibliotekene fikk stå i fred for herverk for eksempel? Jeg trur nok at idéen om at man både kan ta og legge igjen bøker hadde fungert, men om de som ikke bryr seg om bøker, likevel ville bry seg så mye at de passet på disse små smilehullene i hverdagen? Jeg håper det!

Oppdatering: Kongsvinger bibliotek går foran som første klasses kultur- og gledesformidlere!

7 kommentarer:

  1. He-he; de var morsomme :-)
    Hadde vært morsomt om noen hadde testet det ut her også!

    SvarSlett
  2. Kongsvinger bibliotek har 8 små bokhus plassert ut omkring i kommunen. Hittil har det, bank i bordet, gått knirkefritt mht hærværk. Og bøkene blir sirkulert.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kult! VI feide jo forbi Kongsvinger da vi dro til Hornborga forrige helg- neste gang skal jeg jammen finne ut hvor husene står! Gleder meg allerede ;o)

      Slett
    2. -Og forresten; Kongsvinger bibliotek har vært rause å lånt meg bøker via fjernlån! Skal se det seiler opp som favoritt-bibliotek !!!

      Slett
  3. Drømmer stadig om et lite jobb-bibliotek. Kanskje jeg faktisk skal gjøre noe med det, og ikke bare drømme.

    SvarSlett
  4. aww, dette innlegget fikk meg virkelig til å smile! For en genial ide, og jeg falt virkelig for den første versjonen :D
    - Siri

    SvarSlett
  5. Hei, Jeg har laget et kart over slike bokbyttesteder i google maps. Mer info og link til kartet finner dere her om dere er interessert: https://bcoslo.wordpress.com/2017/05/08/bookcrossing-zones-and-little-free-libraries-in-norway/ Gøy om flere enn meg kan ha nytte av kartet.

    Jeg tar gjerne i mot innspill hvis det er steder dere vet om som ikke er med, eller noe bør oppdateres/korrigeres. Bokhusene på Kongsvinger har jeg med på kartet:-)

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺