tirsdag 1. april 2014

Gamle noveller blir nye singler!

Jeg er nok ikke helt a´jour og trudde i grunn at ikke var helt i takt med min egen tid, men i dag har jeg kommet på andre tanker! Var det noen som nevnte at alt henger sammen og at livet går i ring?
Denne historien begynner våren 2011. Det var den første påsken på ti år at jeg ikke skulle jobbe, jeg gledet meg selvfølgelig stort til å dra på påsketur på fjellet, appelsiner, solkrem, klister under skia, Viggo Valle på radioen og sist, men ikke minst: PÅSKEKRIM!!
Jeg gjorde det enkelt for meg selv, og kjøpte med meg ei samling med krimnoveller fra Juritzen, men av en eller annen mystisk grunn ble den ikke lest da. Det har jeg derimot gjort nå, og jeg er godt fornøyd med at jeg endelig tok den fram! Ofte har man lest noen av novellene i slike samlinger tidligere, men her var det bare en jeg kjente fra før- og til gjengjeld var den veldig bra, så den ble også lest! En av favoritt-novellene var den av Anne B. Ragde, "Polarsafari".

Det blir automatisk litt ekstra grøssende når handlinga er lagt til ei øde fangsthytte på Svalbard, og det er det tydeligvis flere enn meg som har oppdaga, for nå har Lydbokforlaget kommet med to nye lydbok-singler, og den ene er faktisk akkurat "Polarsafari"! Med Kirsti Grundvig som oppleser, må det jo bare bli bra, og det er ikke utenkelig at Anne og Kirsti skal få bli med på skitur en dag til uka
- om enn ikke på polarsafari ;o)
Den andre krim-singelen de gir ut, (og det blir denne ukas bok på vent fra meg) er Johan Theorins Utgravningene i Rälla ødekirke er ny for meg, så den skal jeg helt sikkert høre på! Anders Ribu er en dyktig oppleser, og jeg har inntrykk av at han ofte blir brukt til opplesing av "historiske romaner".
Noveller har vi jo hatt sida tidenes morgen, men lydbok-singler er et mye nyere femomen. Felles for dem er at de er relativt korte, og at de er ypperlige for å bli kjent med nye forfattere og i lydbok-verden; nye opplesere. Hvis du vil lese mer om lydbok-singlene, kan du gå inn på dette blogginnlegget, der er andre bokbloggeres omtaler og lytteopplevelser samla.

Forresten så ser jeg at Juritzen har gitt ut ei krimsamling for årets påske også, så med den gode og ferske erfaringa jeg med den fra 2011, ligger det vel litt i kortene at den nye blir med i sekken da vi dra til fjells mot neste helg ;o)

Kort sagt; det er nok å glede seg til, og aldri slutt på køen av bøker på vent!

7 kommentarer:

  1. Lydbok-singlene høres ikke så dumme ut, tenkte jeg skulle prøve å kjøpe meg en en dag for å teste ut, men jeg bruker mest digikort når jeg hører lydbok da:) Påskekrim hører jo påsken med, så denne var veldig passende å ha på vent denne måneden. Håper denne faller i smak og at du får lest den denne påsken!:) Kos deg!

    SvarSlett
  2. Svigermor bruker å kjøpe påskekrim bøkene og siden jeg alltid tilbringer påsken hjemme hos dem, så blir novellene endel av påsken. Men dette året fikk jeg faktisk boken i posten, så da er det for en gangs skyld jeg som kan gi den til svigermor :-) Ønsker deg en riktig så fin dag!

    SvarSlett
  3. Ja, det er snart påske! Jeg planlegger ikke noe i år, skal lese av det jeg har liggende, og det er ikke lite! Om det blir krim får tida vise. Håper i alle fall påskeværet blir som nå - nydelig vårvær!

    SvarSlett
  4. Så bra at det kommer flere lydboksingler, et genialt konsept. Vi skal ha besøk hele påsken, så det blir en "dårlig" lesepåske for min del :)

    SvarSlett
  5. Jeg er optimistisk og har satt meg som mål å lese 8 krimbøker nå i april, så gjenstår det å se hvor mange det faktisk blir. De lydbok-singlene kunne jeg tenk meg og hørt. Ønsker deg en fin kveld, Berit:-)

    SvarSlett
  6. Lydboksingler er nok et artig konsept. Lett å høre en singel nå og da.:)

    SvarSlett
  7. Denne krimsamlinga har eg fått med meg kvart år - og påskequizboka er også veldig kjekk å ha i påskeveka, både for store og små. Lag ei fin veke :-)

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺