torsdag 14. april 2016

Ut i det fri: mikroekspedisjoner vs. Mt. Everest

Her gikk det galt i snøstormen i juli 1872.
Det er antagelig noen som har lagt merke til at det er tre "greier" som får hjertet mitt til å banke litt ekstra. Først og fremst er det selvfølgelig hundene våre- jenten´ hennes mor. Selv med min livlige fantasi kan jeg ikke se for meg et liv uten dem. Dernest har vi bøkene- som gir meg muligheten til å leve flere liv, og som gir meg opplevelser og innblikk i verdener jeg ellers ville vært fullstendig uvitende om.
Og sist, men slett ikke minst: tur- natur. Dette favner veldig mye, men jeg utelater det meste alt som har ekstrem- som prefiks. Turene kan gjerne være (litt) krevende, men jeg vil nok helst ha tak over hodet når natta kommer, varm dusj er aldri feil, muligheten til å tørke våte klær og sko en absolutt fordel. En light-variant av mikroekspedisjoner holder nok lenge for meg.
Fjellturer/ klatreturer som krever tau, sikring og mannskaper, blir nok i meste laget seriøst for min del, men det betyr selvsagt ikke at man ikke kan kose seg med å lese om disse gale menneskene som setter eget og andres liv på spill for å stå på en eller annen spektakulær fjelltopp:

Jeg har lest "Everest" av Odd Harald Hauge- en thriller skrevet av en forfatter som nesten nådde toppen av verdens høyeste fjell. Erfaringene han har fra den ekspedisjonen, er utvilsomt med på å fargelegge denne romanen, det setter prikken over i´en og gjør det ekstra spennende: man stiller seg naturligvis spørsmål om hva som er selvopplevd, hva som er fantasi og hva som bygger på andre fjellklatreres opplevelser. Den som har fulgt litt med på "Everest-nyhetene" de siste årene, finner igjen flere elementer med klare likhetstrekk med faktiske hendelser, noe som gjør historien truverdig.
Martin Moltzau er en norsk eventyrer, og slett ikke av mikroformat: to ganger har han blitt kåret til Explorer of the Year. Ekspedisjonene hans har foregått i lavlandet, de har vært ekstreme i betydningen lange og vanskelige, men kanskje ikke egentlig farlige? Dessuten begynner det å bli litt lenge sida forrige bragd, så firmaet som sponser ham, begynner å bli utålmodige etter nye sensasjoner. For å holde maska og for å beholde inntektene sine, lar Martin seg overtale til å bestige Everest. Til tross for at han strengt tatt ikke er noen klatrer, og heller ikke føler seg spesielt komfortabel med å være prisgitt andre menneskers vurderinger og forberedelser, melder han seg på en kommersiell ekspedisjon ledet av en annen klatrelegende, den aldrende Sir Richard Lawrence. Det viser seg etterhvert at alle deltakerne har svært så personlige (og sære?) grunner til at de vil bestige verdens høyeste fjell, og det er slett ikke sikkert alle er like ærlige om motivene sine.
Allerede fra begynnelsen sitter leseren med en følelse av at ekspedisjonen er bygd på et sviktende fundament. Tonen mellom de fem deltagerne preges vekselsvis av aggresjon og mistenksomhet, og generelt er det en ganske uggen stemning. Da de forflytter seg oppover fjellet, fra leir til leir, dukker det stadig opp nye utfordringer og problemer. De mangler en pc-kabel så de får ikke kontakt med meteorologene, det er ikke nok tau til å legge sikring på alle de farlige partiene, sherpaene streiker, kinesiske myndigheter er.. la oss kalle det innpåslitne, osv.
På den siste etappen fra ABC tilspisser situasjonen seg ytterligere, og det skal komme til å gå på livet løs både for den ene og den andre.

Denne boka likte jeg godt, men hva var det egentlig jeg likte? Jeg likte det uforutsigbare og overraskelsene under veis. Jeg likte det autentiske, det truverdige og det realistiske. Jeg likte at det til å begynne med tilsynelatende skjedde lite- de hvilte, aklimatiserte, kjeda seg og venta på bedre vær- likevel bygges det opp en forventning om at snart skjer det noe riktig ille, snart klikker det for en eller annen, snart... Absolutt en god og underholdende thriller man bør skynde seg å lese før det blir for varmt og vårlig ute ;o)

Andre bloggere som har lest boka er for eksempel Anita som ble fanget fra første stund, Tine som hadde en vidunderlig leseopplevelse og kaller Everest en slukebok, og Moshonista som ikke var like begeistra, men syntes det ble for blekt, tamt og udramatisk.
Det er i grunnen bare en ting å gjøre: lese boka selv for å finne ut om Everest kan være aktuelt som neste feriemål eller om man heller skal satse på en mikroekspedisjoner og nærturer!

****************************************************************

Andre "luftige" bøker som kan være av interesse, hvis "Everest" blir i meste laget:
http://www.pax.no/ut-i-det-fri.5797826-331606.html
https://www.cappelendamm.no/_%C3%A5ret-i-skogen-torbj%C3%B8rn-ekelund-9788202459055 

Klikk på bildene for å lese mer om disse!

4 kommentarer:

  1. Naturopplevelser får også mitt hjerte til å rase, så ja takk til mer av det! Vi holder på å planlegge 3 uker i Lofoten og Nordland i sommer, og koser oss med å prikke inn på kartet ting å se/gjøre. Takk for linking, ser du likte Everest godt, og jeg er selvfølgelig enig i at boken er kjempebra :)

    SvarSlett
  2. Ja, samstemmer i det, natur og fjell kan få meg til å gispe og gråte. Men Everest er ikke mine drømmers mål, det toget har gått, sikkert heldigvis. Men boka var fantastisk lesestoff.:) Takk for artig omtale og link. (pst..jeg skal også til Lofoten igjen i sommer, der er fjell og hav så vakkert samstemt at tårene kan trille)

    SvarSlett
  3. Oi! Ser ut til at det blir et renn av bokbloggere i Lofoten til sommeren: vi har også tanker om å komme oss dit! Vi er heldige, og kan dra på kort varsel- kaste oss rundt med en gang langtidsvarselet på YR ser lovende ut, så tar vi derfra.. Litt a´la mikroekspedisjon; lite planlegging og organisering ;o)
    Det gledes!

    SvarSlett
  4. Så intressant att få läsa några ord om det som är viktigt i livet för dig. Själv har jag (tyvärr) ingen hund, men intresset för böcker och att komma ut i naturen delar jag med dig. Tusen tack för fina boktips! Särskilt intressant tycker jag att det (för mig) nya begreppet "mikroekspedisjon" är – underbart för oss som vill komma ut, men inte genomföra extrema bravader. Nu blev jag verkligen inspirerad att planlägga nya trevliga utflykter i naturen! :-)

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺