torsdag 14. juni 2012

ULV

Stein Erik Lunde

69 sider
Illustrert av Lars Aurtande
Gyldendal Norsk Forlag 2004


Det er mulig man bør lese flere bøker beregnet på barn/ ungdom, og det er mulig man bør ta seg bedre tid til å studere bordet med kasserte bøker på biblioteket. Det var nemlig der jeg fant denne perlen om ulven som var lei av skogen og heller ville dra til byen å bli moderne. En ulv i byen vil nødvendigvis møte en del hindringer underveis, og når han i tillegg har tre mål med turen, nemlig å:

1. Smake på pinnekjøtt
2. Bli moderne
3. Finne pelsen til faren som ble skutt under ulvejakta

-ja, da står utfordringene i kø.

For voksne lesere er boka humoristisk, for barn sannsynligvis spennende og morsom, og uansett hvordan man ser det, er den et spark til rovdyrmotstanderne. Illustrasjonene er ganske enkle, men også de humoristiske og tatt på kornet (denne betraktningen er også fra et voksent ståsted...)
Til slutt må vi ta med et lite utdrag fra side 48/49, der ulven har klart å komme seg inn i huset til en byfamilie, det er julekvelden og på bordet står PINNEKJØTT. Mens ulven venter på en anledning til å komme seg fra gangen til kjøkkenet, har han kamuflert seg som pels, og henger temmelig ukomfortabelt på en kleshenger mellom andre pelser, frakker og kåper. Der blir han rett og slett befølt av julegjestene, og etterpå overhører han følgende samtale fra stua- husk; dette er julekvelden så se for dere gamle tanter, juletre, unger som maser, juletre, sølvguttene osv...
Heldigvis forsvant de inn i stua mens de snakket om mink eller ulv, og gikk rett bort til tanten.
-For en herlig pels, sa den ene til tanten.
-Pils? sa tanten. -Nei, vetduhva! Dette er nok sherry. Skål, forresten.
-Den varmer nok godt, sa den andre.
-Ja, det skal være visst, sa tante.
-Den var nok ikke billig, sa den ene.
-Nei, det skal være visst, sa tante.
-Er det ulv eller mink?
-Ulv eller mink? spurte hun forvirret.- Hva er det for slags tullprat. Amontillado, heter den.
-Amontillado? Hvor lever den?
-Gjør dere narr av meg? Jeg har kjøpt den på polet.
-Åh, i Polen.
-Nei, den er fra Spania.
-Ja, der fins det ulv, har jeg hørt.
-Akkurat som i Løiten!

Stein Erik Lunde har gitt ut en rekke bøker, og jeg vil allerede kalle meg fan! Neste gang jeg skal besøke biblioteket, skal lure meg til å kikke litt ekstra i barnebokhyllene!

3 kommentarer:

  1. Hehe, høres ut som en herlig bok:) Måtte notere ned denne, skal se om ikke jeg finner den på mitt bibliotek:) Før en skatt du fant:) Ha en flott kveld:)

    SvarSlett
  2. Jeg likte det jeg leste her! :) Ser ut som en veldig fin bok! :D

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺