fredag 1. juni 2012

Den siste revejakta

Ingvar Ambjørnsen


Forfatterforlaget 1983/ Cappelen Damm 2009
Spilletid: 9t 20 min.
Lest av Nicolay Cleve Broch.

Tilfeldigheter har gjort at jeg har gjenopptatt et gammelt, om ikke vennskap så i hvertfall bekjentskap. Jeg har truffet igjen Carl F. Vang og Robert Abler, som jeg først traff i 1989. Da var jeg søtten år, hadde nettopp flyttet hjemmefra og var klar for Den Store Verden! Vi kom fra totalt forskjellige planeter, men jeg tror vi utvida hverandres horisont littegrann, vi forsto hverandre, hadde en god tone oss i mellom, og ikke minst: vi respekterte hverandre. 
Gjensynet har vært en stor fornøyelse og glede, det må jeg si! Jeg skal ikke si så mye om hva de bedriver dagene med nå- privatlivets fred og alt det der, men de har blitt voksne, og jeg har blitt litt mer voksen sida sist. Nå har vi av alle ting pakka ved sammen (!), vært på tur i skogen og på fjellet- vi har til og med gått på ski! Vi har mimra og ledd- og av og til hatt en tåre i øyekroken.. Heldigvis er mennesket så finurlig konstruert at vi husker det fine, mens det som ikke var så bra, det forsvinner fra hukommelsen. 
Jeg var ganske sikker på at jeg hadde skrevet særemne om Ingvar Ambjørnsens første bøker, men etter å ha lett litt rundt på støvete loft og mørke kjellere, viser det seg at det var Hvite niggere som var tema der. Og jeg ble faktisk litt skuffet da jeg fant den; jeg trudde jeg hadde gjort det bra, men en firer er vel ikke akkurat noe å skryte av? Det kan hende det er en grunn til at Ambjørnsen fortsatt skriver, mens jeg stort sett holder meg til lesinga!


Du kan høre utdrag fra boka her!

PS! Hos Kristines skriblerier finner du en fast spalte med gode, gamle favoritter- det er verdt å få med seg!!

3 kommentarer:

  1. En fantastisk bok. Tror jammen jeg vil lese den om igjen i ferien. Takk for at jeg ble minnet om den. God helg. Klem, D

    SvarSlett
  2. Ho-ho... Denne hadde jeg rent glemt, men gudhjelpemeg! Jeg kom på det nå; følelsen av å komme inn i en totalt fremmed verden... Sier som drudeblaa; tror jammen jeg skal finne frem noen gamle favoritter i ferien- takk for tipset og god helg! Klem fra Gry B.

    SvarSlett
  3. Takk for at du deltok i spalten min Berit! Det setter eg pris på. Har sett filmen basert på denne boka, men ikkje lest boka. Kanskje eg skal legge den til "må-lese" lista, takk for tips! :-))

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺